Volledig scherm
De brug van de A15 gezien vanaf de Kandiadijk in Groessen met aan de horizon Angeren en Boerenhoek. © Projectbureau ViA15

Arnhemse architect Michel Heesen geeft A15-brug zonnepanelen

LOO/ANGEREN – De A15-brug over het Pannerdensch Kanaal tussen Loo en Angeren krijgt zonnepanelen. Ze worden aan beide zijden van de oversteek over een lengte van bijna 3 kilometer geplaatst. Dit is vergelijkbaar met een 1 hectare grote zonneweide.

De ontwerper van de brug is architect Michel Heesen uit Arnhem. Hij is betrokken bij de complete doortrekking van de A15 van knooppunt Ressen bij Bemmel tot de A12 bij het toekomstige knooppunt De Liemers, tussen Zevenaar en Duiven. Zo tekende hij ook de tunnelbak voor de buurtschap Helhoek, waar de A15 weliswaar verdiept maar bovenal dwars doorheen komt te lopen.

Energieneutraal

De zonnepanelen betekenen dat het gehele A15-project energieneutraal wordt. De panelen leveren onder meer energie voor de verlichting van de A12, die tussen Duiven en knooppunt Oud-Dijk tweemaal tweebaans is maar er in beide richtingen een rijstrook bij krijgt. Deze verbreding is gekoppeld aan de doortrekking van de A15.

Heesen dankt zijn A15-uitverkiezing aan zijn innovatieve manier van denken. Hij was al betrokken bij enkele andere originele snelwegprojecten. Zo tekende Heesen voor de verdiepte ligging van de A4 tussen Delft en Schiedam. Daarnaast werkte hij mee aan het A1/A6-project Amsterdam-Almere, waar de spoorbrug bij Muiderberg een blikvanger is.

De A15-brug heeft Heesen zodanig ontworpen dat bewoners van Boerenhoek, Angeren en Loo minder hinder van het verkeer gaan ondervinden: alleen de bovenste helft van de auto’s steekt nog boven de rand uit. Verder is de hoogte van de met zonnepanelen ingepakte rand zodanig gekozen dat koplampen niet het gebied in schijnen terwijl automobilisten nog wel zicht houden op het rivierenlandschap. ’s Avonds en ’s nachts is de oversteek overigens niet of nauwelijks te zien, want de brug wordt niet verlicht. Dat is een toezegging van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de omwonenden.

Fietssnelweg

De brug en de kolommen worden lichtgrijs, de randen – mede vanwege de zonnepanelen – zwart. Aan de westkant van de brug staat tevens een fietssnelweg ingetekend. De zijkanten van deze snelle rijwielbaan – die volgt een iets ander hoogteverloop van het wegdek – worden zodanig geconstrueerd dat fietsers, bromfietsers en scooteraars niet de diepte in hoeven te turen. Dat is mede gedaan omdat de A15-brug op het hoogste punt 12 meter boven maaiveld ‘zweeft’.

Het esthetisch plan van eisen voor de A15 en de A12 ligt sinds 31 augustus ter inzage in de gemeentehuizen van Duiven, Zevenaar, Lingewaard en Overbetuwe, en is tot en met 11 oktober te bekijken. De A15 moet tussen 2021 en 2023 gereed zijn.

Liemers