Volledig scherm
Het fietspad krijgt twee dubbele drempels zodat het langzaam verkeer moet remmen. De gemeente Westervoort dat de kruising zo veiliger wordt. © Jan Ruland van den Brink

Drempels en matrixborden met lichten voor T-splitsing in Westervoort

WESTERVOORT – Twee dubbele fietsdrempels en matrixborden met verlichting moeten de gevaarlijke T-splitsing Zuidelijke Parallelweg-Dorpsplein in Westervoort veiliger maken. De 80.000 euro dure aanpassing wordt komend voorjaar gedaan.

De drempels zijn dubbel en hoog, zodat fietsers, bromfietsers en scooterrijders wel móeten remmen. Daardoor kunnen automobilisten makkelijker oversteken en afslaan. Nu is dat lastig, omdat ze met veel verkeer, waaronder snelle elektrische fietsen, rekening te houden hebben.

De hobbels worden in de rijwielstrook vlak vóór en achter de afslag met het Dorpsplein geplaatst. Dat er twee dubbeldrempels komen, is omdat het fietspad in twee rijrichtingen gaat. De lichten gaan knipperen als langzaam verkeer de kruising nadert, zodat automobilisten extra worden gewaarschuwd.

Geregeld mis

Op de kruising is het geregeld misgegaan. In 2015, 2016 en dit jaar was het twaalfmaal raak. Het betrof vooral ongelukken waarbij automobilisten fietsers of bromfietsers aanreden. Het aantal valt extra op omdat er in de hele gemeente geen enkel ander gevaarlijk kruispunt is.

Eerder dit jaar werden zeven mogelijke verbeteringen genoemd, waaronder de aanleg van een rotonde en fietsers uit de voorrang halen. Het college van burgemeester en wethouders heeft gekozen voor een verhoudingsgewijs goedkope optie, maar de raad heeft begin volgend jaar het laatste woord.

'Een' oplossing

Wethouder Arthur Boone van Verkeer noemt de maatregel 'een' oplossing maar zeker niet 'dé' oplossing. ,,Want dit is een lastig kruispunt. Wie 'dé' oplossing heeft, is koning in verkeersland Nederland. Waar verkeer kruist, daar heb je problemen.’’

Westervoort grijpt dus in, hoewel de politie dit niet nodig acht. Boone: ,,Hun boodschap was: 'Verander niks, want er gebeuren op dat punt maar weinig ongelukken in vergelijking met andere wegen in Gelderland.'’’

Westervoort houdt in de gaten of de ingreep afdoende is. Toch willen B en W een onderzoek laten doen naar ingrijpender maatregelen. Daar wil Boone ver in gaan, want hij vindt dat een fly-over of een tunnel voor fietsers ook bestudeerd moet worden.

Liemers