Volledig scherm
Een fietser op het RijnWaalpad. © Paul Rapp

Fietsers raken voorrang op het RijnWaalpad kwijt

BEMMEL/ RESSEN - De voorrangssituatie op de kruising van het RijnWaalpad met de Ressensestraat tussen Bemmel en Ressen mag worden aangepast. Tweewielers op het snelfietspad hebben daardoor voorlopig geen voorrang meer.

De maatregel is definitief, nu de gemeentelijke bezwarencommissie het protest van drie tegenstanders van het omdraaien van de voorrangssituatie van tafel heeft geveegd. Het Lingewaardse college van burgemeester en wethouders neemt dat standpunt, zoals gebruikelijk, volledig over.

Dat auto’s op de Ressensestraat voortaan voor mogen gaan en de fietsers op het RijnWaalpad moeten stoppen, is volgens de gemeente nodig omdat er nogal wat bijna-ongelukken en kleine aanrijdingen zijn gebeurd. Ook op andere kruisingen van het RijnWaalpad met reguliere wegen tikt nogal eens een automobilist een fietser aan, zoals op de Breedlersestraat en Sillestraat bij Elst: de fietser gaat soms onverwacht hard en de oversteken zijn niet altijd even duidelijk.

Origineel

Lingewaard neemt nu het zekere voor het onzekere, hoewel dit niet strookt met de originele gedachte van een snelfietspad: de fietser heeft overal voorrang en rijdt op die manier met de minste vertraging dwars door de Betuwe.

De nieuwe voorrangsmaatregel duurt totdat er een definitieve, veilige verkeersoplossing is. Dat kan de bouw van een fietstunneltje zijn - al is dat erg duur - maar ook de aanleg van een rotonde; of alle andere oplossingen. Daarbij wordt ook de doortrekking van de Dorpensingel van de Ressense ovatonde naar Bemmel betrokken.

Slecht en onveilig gedrag van automobilisten wordt ‘beloond’

De drie bezwaarmakers hebben in grote lijnen dezelfde weerstand tegen de maatregel: slecht en onveilig gedrag van automobilisten wordt 'beloond' met voorrang, het idee van 'vrij baan voor de fietser' op het snelfietspad gaat teloor en de snelheid van het gemotoriseerd verkeer op de Ressensestraat zal nog verder omhoog gaan, doordat ook de wegversmalling wordt opgeheven.

De bezwarencommissie meent echter dat de drie bezwaarschriften niet-ontvankelijk zijn: het drietal woont niet nabij de kruising en is geen 'onderscheidend belanghebbende'. Met andere woorden: ze zijn gewone verkeersdeelnemers die niet anders zijn dan alle andere fietsers en automobilisten op de kruising.

Zelfs de berekening van een van de drie dat hij de afgelopen twaalf maanden maar liefst 3877 keer op de fiets deze kruising was gepasseerd, doet er dan niet toe.

Betuwe