Jeroen Geuze, wiskundeleraar OBC Elst. ,,Het online lesgeven begint te wennen.”
Volledig scherm
Jeroen Geuze, wiskundeleraar OBC Elst. ,,Het online lesgeven begint te wennen.” © Erik van 't Hullenaar

‘Hopelijk voor zomervakantie nog wat persoonlijk contact’

Jeroen Geuze (38) is wiskundeleraar aan het OBC in Elst. Hij denkt na over de vraag hoe het moet met de overgang van zijn leerlingen nu ze door Corona niet naar school kunnen.

,,Het online lesgeven begint te wennen. Ik heb er inmiddels een redelijke routine en ritme in. Afgelopen week was, na een drukke opstartfase, meer tijd voor uitleg en presentaties over de lesstof. Ik denk veel na over hoe ik mijn leerlingen op afstand kan motiveren.

Voor de jongeren die wat meer moeite hebben om online lessen bij te houden nu ze niet meer naar school gaan heb ik daarom een online klas opgericht met Microsoft teams. Elke ochtend om 08.30 uur loggen leerlingen in. Ze bespreken dan met mij waar ze die dag aan werken, en hoe ze dat doen.

Quote

Ik kan niet meer zomaar meer in de schriften kijken

Jeroen Geuze, Wiskundeleraar

Bij aanwezigheid en het afronden van taken krijgen de leerlingen digitale stickers en punten. Woensdag zijn we hiermee gestart. Aanvankelijk kwamen 12 aanmeldingen, in de praktijk zie ik 5 leerlingen ook echt actief meedoen. Het is voor sommigen net die stok achter de deur. Hopelijk maakt het een verschil.

Als ze gemotiveerd zijn, is er voor leerlingen meer informatie en uitleg over de stof dan ooit tevoren. Lessen, uitwerkingen, instructies en presentaties, echt alles staat online. 

Maar hoe ik ze ook probeer te helpen en welke handvatten ik aanbied: als ze zelf niet willen dan is het nu heel lastig daar iets aan te veranderen. Ik kan niet meer zomaar meer in de schriften kijken.

Jeroen Geuze.
Volledig scherm
Jeroen Geuze. © Erik van 't Hullenaar



Dat onze school op zijn vroegst pas na de meivakantie weer de deuren opent, was te verwachten. Hopelijk is er tussen dan en de zomervakantie wat ruimte voor persoonlijk contact, om de losse eindjes aan elkaar te knopen. 

Mocht het fysieke onderwijs niet meer starten voor het nieuwe schooljaar, rijst de vragen hoe we handelen met het oog op de overgang van leerlingen naar het volgende leerjaar. Waar baseren we ons besluit dan op?

Een optie is om ook formeel te gaan toetsen. We denken met een groep docenten na hoe we dat precies vorm gaan geven. Maar er zijn meer lastige punten. Denk bijvoorbeeld ook aan tekorten die mogelijk ontstaan in klassen. En hoe gaan we om met leerlingen die nét tekort schieten?

Op persoonlijk vlak heeft social distancing veel invloed. Mijn partner woont in Brabant, ik in Arnhem. We nemen de situatie heel serieus en hebben elkaar hierdoor al drie weken niet gezien. We spreken elkaar elke dag, FaceTimen ook geregeld. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als echt contact.”

Het virus en ik
Volledig scherm
Het virus en ik © DG
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe