Volledig scherm
PREMIUM
Een oplaadpunt voor elektrische auto’s. © ANP

Van boze tot wachtende buren: hoe de laadpaal een wijk kan verdelen

Gemeenten in de regio willen de komende jaren extra openbare laadpalen plaatsen om aan de alsmaar groeiende vraag te voldoen. Alleen: door de populariteit van de elektrische auto kan de wachttijd voor zo’n paal oplopen tot wel 32 weken. Ook zijn omwonenden niet altijd blij met het oplaadpunt dat wordt aangewezen.

De bewoners van een rijtje huizen aan de Silo in Huissen zijn absoluut niet tegen elektrisch rijden. ,,Ook wij zijn voor een betere wereld en het klimaat’’, benadrukt Michiel Berkhuizen (38). 

Maar hij is samen met acht andere huishoudens in de straat wel tegenstander van de plek waar de gemeente Lingewaard een laadpaal voor twee elektrische auto’s wil plaatsen. En de manier waarop ze zijn betrokken bij het plan.

,,Een van de medebewoners moest er in de krant over lezen’’, vertelt de 70-jarige Manfred Ruhs. Daarna hoorde hij er pas wat van.

Poll

Bezitters van elektrische auto’s moeten zelf zorgen voor laadpalen

  • Eens (69%)
  • Oneens (31%)
7256 stemmen

Geen plek

Ruhs en zijn buren probeerden de komst van de laadpaal, waar je een pasje langs kunt halen en vervolgens tegen betaling stroom kunt ‘tanken’, vorig jaar nog te voorkomen door onder meer diverse alternatieve locaties voor het oplaadpunt aan te dragen.

Zoals het parkeerterrein bij de plaatselijke sporthal, waar parkeerplekken lang niet zo vaak bezet zouden zijn als aan de Silo. ,,Als je hier ’s avonds aankomt met de auto, is er vaak gewoon geen plek meer’’, legt Berkhuizen uit.

Desondanks oordeelde een bezwarencommissie dat de verontwaardigde aanwonenden zich moeten neerleggen bij de aanleg van een laadpaal. Terwijl er volgens Berkhuizen en Ruhs helemaal niemand aan hun kant van de straat in een elektrische auto rijdt.

Gesteggel over laadpalen komt niet alleen in Huissen voor. Wethouder Johan Sluiter van de gemeente Lingewaard liet eerder al aan deze krant weten dat hij verwacht dat meningsverschillen over laadpalen vaker optreden, omdat er simpelweg meer bij komen. Vooral Oost-Nederland kampt met een groot tekort aan publieke oplaadpunten, blijkt uit cijfers van klimaatadviesbureau Over Morgen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe