Sinds aflopen dinsdag vertrekken ambulances uit de nieuwe post in Elst, pal langs de A325. Toch slagen ze er ook daar vandaan niet om binnen een kwartier in Doornenburg te zijn.
Volledig scherm
PREMIUM
Sinds aflopen dinsdag vertrekken ambulances uit de nieuwe post in Elst, pal langs de A325. Toch slagen ze er ook daar vandaan niet om binnen een kwartier in Doornenburg te zijn. © Rolf Hensel

Waarom de ambulance altijd te laat zal blijven komen in Doornenburg

ELST/ BEMMEL - De nieuwe ambulance- post in Elst, vlak aan de A325, moet de aanrijtijden in de Betuwe verkorten. Toch blijft het behelpen in Doornenburg, Zes vragen over de aanrijtijden.

Een ambulancepost in Elst, kan de vlag uit?
Ja, de dinsdag geopende post, vlak bij de Intratuin langs de A325, zorgt ervoor dat de aanrijtijden naar de dorpen in Lingewaard en Overbetuwe flink omlaag gaan. De norm om bij noodgevallen binnen 15 minuten ter plaatse te zijn gaat nog steeds niet overal gehaald worden, maar ten opzichte van de periode voor dinsdag is er wel sprake van een verbetering.

Welke dorpen halen die norm nog steeds niet?
Dat moet in de praktijk nog blijken. Maar hoe verder weg, hoe langer de ambulance er over doet. Dat zal in Overbetuwe om Randwijk en Hemmen gaan en in Lingewaard om Doornenburg en mogelijk delen van Gendt.

Is die norm van vijftien minuten niet verplicht?
Nee, al vraagt dat enige uitleg. Overheid en zorgverzekeraars, die voor de kosten opdraaien, hebben vastgelegd dat ambulances in 95 procent van de spoedgevallen binnen die norm moeten vallen. Dat wil dus ook zeggen dat van vijf procent van de ritten al van te voren wordt geaccepteerd dat ze er langer dan dat kwartier over doen. In Overbetuwe en Lingewaard is dat percentage zelfs hoger.

Hoger dan 5 procent, hoe kan dat nou weer?
Daar zijn twee reden voor, in de eerste plaats de afstand en in de tweede plaats hoe dat percentage wordt vastgesteld. In onze regio is de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) verantwoordelijk voor de uitvoer van het ambulancevervoer. Dat doen ze op het grondgebied van vijftien gemeenten. Die norm van 95 procent is vastgesteld voor dat hele gebied, niet voor de afzonderlijke gemeenten en ambulanceposten.

Omdat Overbetuwe en Lingewaard uitgestrekte gemeenten zijn waar flinke afstanden moeten worden gereden is het aantal overschrijdingen ook hoger. In een grootstedelijk gebied als Arnhem scoren de ambulances honderd procent. Die vijf procent 'bonus’ kan dan in de gemeenten waar de norm niet wordt gehaald worden ingezet. Overbetuwe en Lingewaard zijn daar een voorbeeld van.

Is dat niet op te lossen?
Die vraag is niet met een simpel ja of nee te beantwoorden. Op papier is het eenvoudig. Gewoon door een extra ambulancepost in Bemmel te openen. Maar dan is er nog de praktijk. We leven in een land waar is besloten zoveel mogelijk zaken aan ‘de vrije markt’ over te laten. Bij het ambulancevervoer zijn dat de zorgverzekeraars en die werken met die 95 procentnorm. Omdat die in het VGGM gebied als geheel wordt gehaald lijken extra ambulance posten uitgesloten. Er is voor de zorgverzekeraars geen prikkel om tot een volledige dekking te komen. 

En Doornenburg dan, wat moeten ze daar?
Daar kunnen ze helaas niets anders dan accepteren dat de ligging van het dorp pal tegen de Waal en het wegennet in de naaste omgeving er voor zorgt dat bereikbaarheid altijd een probleem zal blijven. Ook voor de spoed-ambulance uit Elst. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe