1. Met Humperdinck op bedevaart naar Maria in Kevelaer
    PREMIUM
    Luister mee

    Met Humperdin­ck op bedevaart naar Maria in Kevelaer

    Engelbert Humperdinck (1854-1921) kennen we voornamelijk als superfan van Richard Wagner, muziekleraar van diens zoon Siegfried en componist van het sprookjesstuk Hänsel und Gretel en de voor New York geschreven opera Die Königskinder. Maar Humperdincks oeuvre bevat meer stukken die de moeite waard zijn. Prima idee dan ook van Naxos om in de opera van het Zweedse Malmö een cd met zijn theaterwerk op te nemen.
  2. Keuls orkest verwent de oren in ‘onverwachte’ Schumanncombi
    PREMIUM
    Luister mee

    Keuls orkest verwent de oren in ‘onverwach­te’ Schumann­com­bi

    Afgelopen september bracht de Franse dirigent François-Xavier Roth (1971) niet minder dan drie cd’s uit. Met het London Symphony Orchestra, waar hij eerste gastdirigent is, presenteerde hij Debussy en Ravel. Het door hem opgerichte, op authentieke instrumenten spelende ensemble Les Siècles nam een programma op met Beethoven en Gossec, terwijl het sinds 2014 onder zijn leiding staande Gürzenich-Orchester Köln een lans breekt voor Schumann. En die laatste, live opgenomen sacd van het label Myrios Classics is zeker niet de minste.
  3. ‘Rebel’ Currentzis schudt Mozarts zwanenzang flink op
    PREMIUM
    Luister mee

    ‘Rebel’ Currentzis schudt Mozarts zwanenzang flink op

    Eén van de meest spraakmakende en rebelse dirigenten van onze tijd is Teodor Currentzis (1972). Wat hij ook aan opnamen met zijn ensemble MusicAeterna laat verschijnen, de Russische Griek zorgt gegarandeerd voor reuring. Al jaren. Met de heruitgave van Mozarts beroemde Requiem KV 626 op het label Alpha worden we eens te meer met de neus op de feiten gedrukt. In de opera van Novosibirsk schudt Currentzis de vertrouwde zwanenzang behoorlijk op.
  4. Koreaanse toetseniste staat pal voor de klassieke pionier Kozeluch
    PREMIUM

    Koreaanse toetsenis­te staat pal voor de klassieke pionier Kozeluch

    De Boheemse meester aan het klavier Leopold Kozeluch (1747-1818) genoot in Wenen ooit minstens zoveel respect als Mozart en Haydn. Hij volgde Amadeus op als hofcomponist en had eerder bijna diens functie als hoforganist in Salzburg overgenomen. Zijn faam en muziek zijn allang vergeten maar liefhebbers van klassieke sonates kunnen de schade inhalen. Brilliant Classics, de bekende prijsvechter uit Leeuwarden, zet met een box gevuld met 12 cd’s het complete klavierwerk in de markt. Fortepianiste Jenny Soonjin Kim neemt ons mee op een ware ontdekkingsreis. Ze doet dat aan de hand van de bij Bärenreiter verschenen complete bladmuziek editie onder redactie van wijlen Christopher Hogwood.
  1. Genieten van een mantra in Dusseks belangwekkende ‘Messe Solemnelle’
    PREMIUM
    Luister mee

    Genieten van een mantra in Dusseks belangwek­ken­de ‘Messe Solemnelle’

    Uitgerekend in dit Beethovenjaar is er ook meer belangstelling gekomen voor een van Ludwigs grootste concurrenten als pianist: de avontuurlijke levensgenieter Jan Ladislav Dussek (1760-1812). Deze Bohemer schreef uiteenlopende muziek maar dat hij ook een Messe Solemnelle (‘Plechtige mis’) componeerde, was slechts weinigen bekend. Het betreft een groots werk dat zeker een plek naast Beethovens Missa Solemnis en Schuberts Missa in Es verdient.
  1. Haastig ‘Weihnachts-Oratorium’ uit Barcelona mist diepgang
    PREMIUM
    Luister mee

    Haastig ‘Weihnachts-Oratorium’ uit Barcelona mist diepgang

    Echt slechte opnamen van Bachs beroemde Weihnachts-Oratorium bestaan volgens mij niet. Komende releases dienen dus aan de hoogste eisen te voldoen. Vandaar dat we benieuwd waren naar de verrichtingen van Jordi Savall (1941) die op 15 augustus deze rubriek binnen denderde met vijf verschrikkelijk mooi gespeelde Beethovensymfonieën en via AliaVox nog net vóór de feestdagen live zíjn visie op de zes kerstcantates uit 1734 presenteert.
  1. Christiane Karg stapt met ‘Mahler’ in de omgekeerde wereld
    PREMIUM
    Luister mee

    Christiane Karg stapt met ‘Mahler’ in de omgekeerde wereld

    Als die componisten dát nog eens hadden mogen meemaken. Op 12 september besprak ik de cd van de Marinierskapel waarop we, dankzij de zegeningen van de moderne techniek, mochten kennismaken met het originele pianospel van George Gershwin (1898-1937). Nu heb ik het over het mixen van een door Gustav Mahler (1860-1911) ingespeelde Welte-Mignon pianorol met de sopraanstem van Christiane Karg (1980) op de nieuwe cd Erinnerung van Harmonia Mundi.