1. Volop contrasten in Lortzings charmante operaouvertures
    PREMIUM
    Recensie

    Volop contrasten in Lortzings charmante operaouver­tu­res

    Albert Lortzing (1801-1851) heeft een beetje de pech dat hij tegenwoordig nauwelijks meer buiten het Duitstalige spraakgebied wordt uitgevoerd. Jammer, want deze Berlijner had heel wat in zijn mars. Hij was acteur, zanger, dirigent, librettist en componist van zogenaamde Spieloper (met een mix van gesproken tekst en zang, in de trant van de Franse opéra comique). Zo schrijft hij de eerste opera die zich in een fabriek afspeelt, compleet met stakende arbeiders en vrijheidsliederen.
  2. Meefeesten met drie nog altijd sprankelende muzikale iconen
    PREMIUM
    Recensie

    Meefeesten met drie nog altijd sprankelen­de muzikale iconen

    In het jaar 2019 mogen dan diverse internationale componisten jubileren, er zijn ook drie prominente barokspecialisten die een feestje te vieren hebben. Het zijn de Nederlandse dirigent Ton Koopman (75), zijn echtgenote klaveciniste Tini Mathot (70) en de Duitse bas-bariton Klaus Mertens (70), die onlangs de Bach-Medaille van de stad Leipzig ontving. Drie muzikale iconen die al sinds 1969 als dierbare vrienden met elkaar werken, optreden en genieten.
  1. Droomdebuutalbum in het teken van het stokpaardje van een prachtstem
    PREMIUM
    Recensie

    Droomde­buut­al­bum in het teken van het stokpaard­je van een prachtstem

    Stertenor Michael Fabiano (1984) is thuis in alle grote operahuizen maar The Met in New York neemt bij hem een speciaal plaatsje in. Het was in het beroemde Lincoln Center dat hij op 28 oktober 2018 tijdens een spectaculair feest met zijn vriend in het huwelijk trad. Dezelfde vriend die hem tijdens hun eerste kennismaking na de voorstelling van La traviata absoluut niet herkende, terwijl hij toch een van de helden van de avond was geweest.
  1. Keiser geeft Jesus een menselijk gezicht in zijn passie-oratorium
    RECENSIE

    Keiser geeft Jesus een menselijk gezicht in zijn pas­sie-oratorium

    Langzaam maar zeker nadert Pasen en dan komt het avontuurlijke Duitse label CPO uiteraard weer op de proppen met een fraaie verrassing uit de enorme verzameling barokke passiemuziek. Dit keer maakt het goede sier met de in 2006 teruggevonden partituur van Der blutige und sterbende Jesus van Reinhard Keiser (1674-1739). De opname werd vorig jaar in Weimar gemaakt naar aanleiding van de uitvoering tijdens het Bachfest in de Nicolaikerk te Leipzig.