1. Grundmann-Quartett kan uitstekend uit de voeten met Druschetzky’s capriolen
    PREMIUM
    Recensie

    Grund­mann-Quar­tett kan uitstekend uit de voeten met Druschetzky’s capriolen

    Grasduinen in onbekend repertoire kan mooie pareltjes opleveren. Bij het Duitse label CPO weten ze daar alles van. Het Grundmann-Quartett is in 2013-2014 opnamen gestart voor een (complete?) serie hobokwartetten van Georg Druschetzky (1745-1819) en het (vorig jaar pas uitgebrachte) eerste deel mag er wezen. Hoboïst Eduard Wesley is de ster maar Ulrike Titze, viool, Bettina Ihrig, altviool, en Ulrike Becker, cello, kunnen er ook wat van.
  1. Duo Tami Krausz en Shuann Chai tekent voor het nodige vuurwerk
    PREMIUM
    Luister mee

    Duo Tami Krausz en Shuann Chai tekent voor het nodige vuurwerk

    Ludwig van Beethoven (1770-1827) was niet altijd die grimmige dwarsligger met norse blik die we kennen van de afbeeldingen. Hij kon ook leuk uit de hoek komen. Bijvoorbeeld toen de componist in 1825 bij Wenen zijn collega Friedrich Kuhlau (1786-1832) ontmoette. Hij schreef toen een canon op de tekst ‘Kühl, nicht lau’ met gebruikmaking van het beroemde B.A.C.H.-thema. Een grappige geste die ongetwijfeld gewaardeerd werd.
  1. Bijzondere ontdekkingstocht eindigt met gelukzalig gevoel
    PREMIUM
    Luister mee

    Bijzondere ontdek­kings­tocht eindigt met gelukzalig gevoel

    En haar gepassioneerde naspeuringen gaan onvermoeibaar door. De Nederlands-Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari vindt dat de wereld kennis moet maken met de vrijwel vergeten Wilhelm Berger (1861-1911) en daarom is er nu, vrij snel na haar eerste album uit het voorjaar van 2018, een tweede release op het label Et’cetera. Helaas zal er door de coronacrisis dit keer echter geen sprake zijn van presentatieconcerten.
  2. Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk
    PREMIUM

    Onopgesmuk­te ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

    Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.