1. Nieuwe effecten uit vertrouwde partituren?
    PREMIUM
    Luister mee

    Nieuwe effecten uit vertrouwde partituren?

    Hij maakte in 2013 bij Sony zijn prestigieuze cd-debuut met de vijf complexe laatste pianosonates van Ludwig van Beethoven. En op 9 februari 2020 - in het begin van het Beethovenjaar - komt hij met twee van die late Beethovensonates voor het eerst optreden in de vermaarde Amsterdamse serie Meesterpianisten. Ondertussen heeft hij de afgelopen twee jaren op drie verschillende locaties de resterende 27 pianosonates opgenomen. Dat resulteerde in een nieuwe box met negen cd’s die nu verkrijgbaar is.
  1. Zes blinkend opgepoetste parels uit de Pruikentijd
    PREMIUM
    Luister mee

    Zes blinkend opgepoets­te parels uit de Pruiken­tijd

    In de tijd van Robert Schumann (zo rond 1840) waren er muziekwetenschappers die niet Joseph Haydn (1732-1809) maar François-Joseph Gossec (1734-1829) voor de ‘uitvinder’ van de symfonie aanzagen. Tegenwoordig wordt Giovanni Battista Sammartini (1700-1775) als zodanig beschouwd. Die begon ongeveer 25 jaar vóór Haydn en Gossec met het schrijven van meerdelige zelfstandige orkestwerken die - op het menuet na - niets meer met oude dansvormen te maken hadden.
  2. Stamitz Kwartet is een eersteklas ambassadeur van Kovarovics kamermuziek
    PREMIUM
    Recensie

    Stamitz Kwartet is een eersteklas ambassa­deur van Kovarovics kamermu­ziek

    Supraphon heeft een naam hoog te houden als het gaat om het promoten van Tsjechische muziek. Deze zomer wordt dat nog eens extra onderstreept met een uitgave van wereldpremières van de Praagse operadirecteur en dirigent Karel Kovarovic (1862-1920). Het album van de complete strijkkwartetten door het Stamic Quartet scoorde hoog bij het Britse online magazine Presto Classical en dat is niet verwonderlijk.
  1. Pracht en praal van Versailles schalt door de speakers
    PREMIUM
    recensie

    Pracht en praal van Versailles schalt door de speakers

    Op deze cd van Alpha vinden we een van de meest opvallende muziekstukken met een eigen historisch verhaal. Componist Jean-Baptiste Lully (1632-1687) dirigeerde zijn feestelijke Te Deum (‘U God’) zoals gebruikelijk met een stok en deed dat zo gedreven dat hij op een ongelukkige wijze met de metalen knop keihard op zijn voet stampte, gangreen opliep en daar enkele weken later aan overleed. Sindsdien hanteren dirigenten liever een stokje. Dat is een stuk lichter en eleganter.
  1. Niemand had zo'n bijzonder lijntje met Verdi als Bergonzi
    PREMIUM
    Luister mee

    Niemand had zo'n bijzonder lijntje met Verdi als Bergonzi

    Vijf jaar geleden overleed een van de grootste Italiaanse tenoren ooit: Carlo Bergonzi (1924-2014). Hij startte in 1948 als bariton, maar dat was geen succes. Na de overschakeling op het tenorvak stond hij al snel op grote operapodia als de Scala van Milaan (1953) en The Met in New York (1956). In The Big Apple speelde hij in dertig jaar tijd meer dan 300 keer hoofdrollen in opera’s van Verdi, Puccini en de veristische meesters.