Die Auferstehung Christi
Volledig scherm
PREMIUM
Die Auferstehung Christi © PR

Adellijke vechtersbaas stopt flink wat ‘Sturm und Drang’ in het paasmysterie

luister meeSommige componisten verkeerden in de nabijheid van allerlei beroemdheden en hoogwaardigheidsbekleders maar bleven zelf relatief in de luwte. Anton Schweitzer (1735-1787) was zo iemand. Hij trad in dienst van het vorstelijk geslacht Saksen-Hildburghausen, kende schrijvers als Goethe en Wieland en kwam uiteindelijk via Weimar in Gotha terecht. In 1773 schreef hij het eerste Duitse Singspiel Alceste. Maar veel van zijn muziek ging een jaar later verloren bij een paleisbrand.

0 reacties

  1. Met de familie Fahrbach al walsend door de volière
    PREMIUM
    luister mee

    Met de familie Fahrbach al walsend door de volière

    Benieuwd naar welke muziek onze voorouders luisterden op een zomerse zondagmiddag bij de plaatselijke muziekkiosk, zo’n anderhalve eeuw geleden? Vaak naar operapotpourri’s voor blaasorkesten, soms naar de familie Strauss. Maar zeker ook naar de Unterhaltungsmusik van de Fahrbachs. Vader en zoon Philipp Fahrbach - in de loop der jaren danig onder gestoft - maken nu hun ‘comeback’ bij het label CPO (in coproductie met BR Klassik). Ja, waar anders? CPO is immers als geen ander gespecialiseerd in het schatgraven in het klassieke genre.
  2. Halsbrekende toeren, stoere zelfbewustheid en een vleugje zwoele passie
    PREMIUM
    Luister mee

    Halsbreken­de toeren, stoere zelfbewust­heid en een vleugje zwoele passie

    Dirigente Nadia Boulanger (1887-1979) was dertig jaar docente compositie in Fontainebleau (1948-1978) en wordt nog steeds herinnerd als de grootste muziekpedagoge van de vorige eeuw. Haar Conservatoire Américain (zeventig kilometer ten zuiden van Parijs gelegen) drukte een grote stempel op het twintigste-eeuwse (Amerikaanse) muziekleven. De ‘boulangerie’ (bakkerij, een grappige hint op Nadia’s familienaam) leverde componisten als warme broodjes over de toonbank.
  3. Haitinks Amsterdamse afscheid als luisterrijk tijdsdocument
    PREMIUM

    Haitinks Amsterdam­se afscheid als luister­rijk tijdsdocu­ment

    Dat Bernard Haitink (1929) in Amsterdam zijn illustere carrière zou afsluiten met Bruckners Zevende symfonie lag eigenlijk wel voor de hand. Het is zijn lijfstuk en een van de populairste werken van de Oostenrijkse meester. Haitink heeft er sinds 1966 meerdere opnames van ingespeeld. De hier door Challenge Classics en de NTR op super audio cd gerealiseerde is zijn laatste, gemaakt met het Nederlands Radio Filharmonisch Orkest. Zij neemt ons live mee naar die legendarische NTR ZaterdagMatinee van 15 juni 2019 en wel naar het gedeelte na de pauze.
  1. Schatgraverij door Keulse vrienden levert verrassend luisterplezier op
    PREMIUM
    luister mee
    3

    Schatgrave­rij door Keulse vrienden levert verrassend luisterple­zier op

    Afgelopen zondag was de zogenaamde ‘wezenzondag’, de zevende en laatste zondag van Pasen. Dus het kan nog net: deze recensie van paascantates van Georg Philipp Telemann. Ik kreeg het album van CPO direct ná Pasen maar had het niet graag willen missen. Want met cd’s van de Kölner Akademie onder leiding van Michael Alexander Willens zit je altijd goed. Ze verkennen het repertoire met een voorliefde voor onbekende muziek en zetten meteen standaarduitvoeringen neer. De teller is de vijftig inmiddels al voorbij.
  2. ‘Aangenaam Klassiek’ geeft nu ook museumwereld steuntje in de rug
    PREMIUM
    Luister mee

    ‘Aangenaam Klassiek’ geeft nu ook museumwe­reld steuntje in de rug

    Zonde dat de volgens mij de mooiste tentoonstelling van dit moment net buiten de kortingsactie van Aangenaam Klassiek 2021 valt. Geen reductie dus op de entree voor De vergeten prinsessen van Thorn in het Limburgs Museum in Venlo maar wel voordeeltjes bij het Jopie Huisman Museum in Workum, Bonnefanten in Maastricht, en diverse andere musea in de provincie. Het geeft de traditionele najaarspromotie van de klassieke muziek met behulp van de aanbiedingenactie Aangenaam Klassiek zeker een nieuwe dimensie en maakt er tevens een steuntje in de rug van voor de door corona getroffen museumwereld.