Volledig scherm

Ademloos toehoren bij mooie bloemlezing

RecensieRECENSIE - In 2017 staan we stil bij het 450ste geboortejaar van Claudio Monteverdi (1567-1643). Een jubileum dat de nodige luister verdient. Monteverdi staat immers aan de wieg van het huidige muziektheater.

Het Franse label Naïve draagt zijn steentje bij. Daar verschijnt een mooie bloemlezing van zijn madrigalen en instrumentale fragmenten uit opera's.

Optimaal genieten

Voor Rinaldo Alessandrini en zijn Concerto Italiano bevat deze muziek weinig geheimen meer. In de afgelopen decennia hebben zij zich ontwikkeld tot ware experts die zich steeds verder in de vervolmaking van hun uitvoeringspraktijk verdiepen. Alessandrini besteedt op dit schijfje veel aandacht aan de tekstexpressie. Dat betekent optimaal genieten van madrigalen als Hor che'l ciel e la terra en Combattimento di Tancredi e Clorinda (Libro 8). De zang en begeleiding klinken suggestief en dwingen tot ademloos toehoren. Er wordt wat afgesmacht en gezucht. Maar wat is het móói. Perfect opgenomen ook. In het koninklijk theater van het kasteel van Caserta bij Napels.

Islamitisch

Emotionele contrasten krijgen niet minder Alessandrini's muzikale aandacht. De confrontatie tussen de kruisridder Tancredi en de islamitische Clorinda klinkt regelmatig lekker opgewonden in de stemmen en quasi agressief in de begeleiding. Echt een miniatuuropera. Hier en elders ervaar ik de muzikale effecten als verbazingwekkend.

Dageraad

Als prachtige finale horen we Quando l'alba in oriente uit Scherzi musicale (1607), waarin de schoonheid van de dageraad in het niet blijkt te vallen bij de charmes van een bepaalde dame. Een constatering die volgens de dichter Chiabrera iedere, door de liefde ontvlamde ziel zal beamen. Bij Monteverdi wordt het vocale betoog ondersteund door een aanstekelijke vioolpartij. Heerlijk.