Volledig scherm
Chris Stills - Don't be afraid © PR

Appel valt niet ver van de boom bij Chris Stills

Het is meer dan tien jaar geleden dat Chris Stills zijn laatste plaat maakte, maar met Don’t be afraid is hij sterker terug dan ooit. 

De zoon van Stephen Stills en Véronique Sanson verwerkt op dit album onder meer de scheiding die hij in 2010 doormaakte. Dit is een man die zingt van het verdriet een vrouw te verliezen en van de angst om een nieuwe relatie aan te gaan.

De afgelopen jaren bracht Stills vooral in Frankrijk door, waar hij acteerde in een musical en in films. Toen de productie van een Franstalige plaat daar stukliep, ging hij terug naar Los Angeles om dichter bij zijn kinderen te zijn, deed wat tv-werk en speelde mee met andere muzikanten, onder wie Ryan Adams.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Laatstgenoemde werkt ook aan het nieuwe album mee en is een van de hoorbare invloeden op dit album, zoals je ook heel goed hoort dat Stills niet voor niets een zoon is van een van de steunpilaren van het roemruchte Crosby, Stills, Nash & Young.

Licht als een Californische zomeravond opent Stills met This summer love. In Hellfire baby Jane en In love again zijn CSN & Y niet ver weg, getuige de melodieuze opbouw en de meerstemmige vocale akkoordjes. 

Ballad

Titeltrack Don’t be afraid is een prachtige, door piano gedreven ballad, maar steviger kan Stills het ook, als hij in Blame game van leer trekt tegen de politieke ontwikkelingen in de VS.

Stills heeft een warme, toegankelijke plaat afgeleverd in de beste traditie van de Amerikaanse westcoastrock, al geeft hij aan genrevastheid de voorkeur boven avontuur – en dat gaat ietwat ten koste van de spanning.  

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).