Volledig scherm
© Channel Classics

Bachs klavecimbelconcerten als afgestofte pure kamermuziek

RecensieMet een overspoelde markt moet je van goeden huize stammen om met wéér een nieuwe opname van Bachs klavecimbelconcerten voor de dag te komen. De Poolse klavecinist Marcin Swiatkiewicz (1984), afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, speelt de eerste drie in de kleinst mogelijke bezetting (twee violen, alt en cello) en het resultaat mag er wezen.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Met vier strijkers worden de drie opgenomen werken echte klavecímbelconcerten en tegelijkertijd pure kamermuziek. Daar bedoel ik in de eerste plaats mee te zeggen dat het solo-instrument nu eens niet wordt weggedrukt in de balans en als een meer dan volwaardige partner wordt gepresenteerd.

De overige instrumenten krijgen niet minder de kans hun individuele partijen optimaal gestalte te geven. De opbouw en structuur van de concerten varen er wel bij, net als de bijbehorende retoriek. En het schijnt precies zo te klinken als indertijd in Café Zimmermann in Leipzig, waar Bach met klein ensemble én zijn zonen als solisten uitvoeringen organiseerde.

Soepel

Dat het spel van Swiatkiewicz zo in het zonnetje wordt gezet, is meer dan terecht. Allereerst is daar de soepele techniek. Het passagewerk staat als een huis. De klavecinist verstaat daarbij de kunst om het niet te mechanisch te laten klinken. Het vroeger bij oudere collega's zo vaak te beluisteren 'naaimachinegeratel' zul je bij Marcin Swiatkiewicz niet tegenkomen.

Hij kiest voor meerdere lagen in zijn spel en ook voor de nodige schakeringen. De muziek krijgt van de klavecinist bovendien een prettig frisse drive. Tijdens de door Channel Classics gemaakte opnamen in het Poolse Katowice bespeelde Swiatkiewicz trouwens voor elk van de drie concerten een ander instrument, stuk voor stuk kopieën van historische klavecimbels . In het geval van het Concert in E, BWV 1053 horen we een prachtig klinkende kopie van een instrument van Pascal Taskin, de uit de buurt van Luik afkomstige klavecimbelbouwer die vanaf 1760, tien jaar na Bachs dood, in opdracht van de Franse koningen werkte.

Dialoog

Zefira Valova en Anna Nowak, viool, Dymitr Olszewski, altviool, en Tomasz Pokrzywiński, cello, gaan op inspirerende wijze de dialoog aan met Marcin Swiatkiewicz achter de toetsinstrumenten. Het levert feestelijke barokmuziek op, afgestoft en sprankelend als nooit tevoren. Vanaf 7 september in de winkels.

Omdat er nog geen spotify-opname beschikbaar is, heb ik een videolink van het Concert in d, BWV 1052 bijgevoegd. Swiatkiewicz speelt hier met een iets groter ensemble.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).