Volledig scherm
© Channel Classics

Bachs klavecimbelconcerten als afgestofte pure kamermuziek

RecensieMet een overspoelde markt moet je van goeden huize stammen om met wéér een nieuwe opname van Bachs klavecimbelconcerten voor de dag te komen. De Poolse klavecinist Marcin Swiatkiewicz (1984), afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, speelt de eerste drie in de kleinst mogelijke bezetting (twee violen, alt en cello) en het resultaat mag er wezen.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Met vier strijkers worden de drie opgenomen werken echte klavecímbelconcerten en tegelijkertijd pure kamermuziek. Daar bedoel ik in de eerste plaats mee te zeggen dat het solo-instrument nu eens niet wordt weggedrukt in de balans en als een meer dan volwaardige partner wordt gepresenteerd.

De overige instrumenten krijgen niet minder de kans hun individuele partijen optimaal gestalte te geven. De opbouw en structuur van de concerten varen er wel bij, net als de bijbehorende retoriek. En het schijnt precies zo te klinken als indertijd in Café Zimmermann in Leipzig, waar Bach met klein ensemble én zijn zonen als solisten uitvoeringen organiseerde.

Soepel

Dat het spel van Swiatkiewicz zo in het zonnetje wordt gezet, is meer dan terecht. Allereerst is daar de soepele techniek. Het passagewerk staat als een huis. De klavecinist verstaat daarbij de kunst om het niet te mechanisch te laten klinken. Het vroeger bij oudere collega's zo vaak te beluisteren 'naaimachinegeratel' zul je bij Marcin Swiatkiewicz niet tegenkomen.

Hij kiest voor meerdere lagen in zijn spel en ook voor de nodige schakeringen. De muziek krijgt van de klavecinist bovendien een prettig frisse drive. Tijdens de door Channel Classics gemaakte opnamen in het Poolse Katowice bespeelde Swiatkiewicz trouwens voor elk van de drie concerten een ander instrument, stuk voor stuk kopieën van historische klavecimbels . In het geval van het Concert in E, BWV 1053 horen we een prachtig klinkende kopie van een instrument van Pascal Taskin, de uit de buurt van Luik afkomstige klavecimbelbouwer die vanaf 1760, tien jaar na Bachs dood, in opdracht van de Franse koningen werkte.

Dialoog

Zefira Valova en Anna Nowak, viool, Dymitr Olszewski, altviool, en Tomasz Pokrzywiński, cello, gaan op inspirerende wijze de dialoog aan met Marcin Swiatkiewicz achter de toetsinstrumenten. Het levert feestelijke barokmuziek op, afgestoft en sprankelend als nooit tevoren. Vanaf 7 september in de winkels.

Omdat er nog geen spotify-opname beschikbaar is, heb ik een videolink van het Concert in d, BWV 1052 bijgevoegd. Swiatkiewicz speelt hier met een iets groter ensemble.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.
  4. Kamermuzikaal genoegen in ‘open air’ muziek
    PREMIUM
    Recensie

    Kamermuzi­kaal genoegen in ‘open air’ muziek

    RECENSIE - Jean-François en zijn broer Pierre-Yves Madeuf zijn experts in het bespelen van de natuurtrompet en de natuurhoorn, beide instrumenten zonder ventielen. Hun authentieke klank maakt het voor luisteraars mogelijk werkelijk geraakt te worden door ‘oude muziek’. Dat is één van de vele pluspunten van de feestelijke cd Per tromba & corno da caccia van het label Ricercar rond de Hamburgse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).