L'opéra de Napoleon.
Volledig scherm
PREMIUM
L'opéra de Napoleon. © PR

Bloedje mooie bonus bij Napoleons verrukkelijke lievelingsopera

luister meeDat Napoleon Bonaparte (1769-1821) geregeld naar het theater ging weten we. Ook zijn tegenstanders destijds in Parijs zijn van die hobby op de hoogte. Die proberen hem met buskruit op kerstavond 1800 tevergeefs om het leven te brengen. Napoleon en zijn Joséphine zijn dan per koets op weg naar een uitvoering van Haydns oratorium Die Schöpfung. Minder bekend is dat de ‘kleine korporaal’ uit Corsica een fervent liefhebber van de Italiaanse opera is geweest. Zijn favoriete zangers trekken zelfs mee op veldtochten.

0 reacties

  1. Genotmiddelen worden wondermiddelen, ook in een galmbak
    PREMIUM
    luister mee

    Genotmidde­len worden wondermid­de­len, ook in een galmbak

    Het Duitse label Musikproduktion Dabringhaus und Grimm (MDG) heeft altijd voorop gelopen met zijn opnametechniek. Maar al heb je nog zoveel snufjes in huis, tegen een galmende kerkakoestiek valt bijna niet op te boksen. Ook niet met super audio weergave. Zeg maar dag tegen je heldere klankperspectief. Deel 8 uit de serie Musica Baltica (‘Muziek uit de Baltische landen’) zoemt in op het interessante werk van Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764), vanaf 1731 kapelmeester in het ooit zo machtige Danzig. Het programma brengt drie wereldlijke cantates onder de aandacht maar zoekt daarvoor helaas een echte galmbak op: de Heilige Triniteitskerk in het tegenwoordig Poolse Gdansk.
  2. Cappella Pratensis speelt een uitstekende thuiswedstrijd
    PREMIUM
    luister mee

    Cappella Pratensis speelt een uitsteken­de thuiswed­strijd

    Hun zetel is in Den Bosch en nu gaan ze ook werkelijk met Den Bosch aan de slag. Een thuiswedstrijd dus. De leden van het vocaal ensemble Cappella Pratensis duiken gedurende vijf jaar in de koorboeken van de Sint-Janskathedraal en dat levert publicaties, concerten, lezingen, workshops én vijf cd’s op. In mei verschenen de eerste twee op Challenge Classics. Ik beluisterde de tweede (Ezekiel’s Eagle) die focust op het feest van Sint-Jan de Evangelist voor de Latijnse Poort (6 mei) en de muziek van Jean Mouton (c. 1459-1522).