Volledig scherm
Hein Augustijn - Brabo Mundo © PR

Brabantse eenvoud van Hein Augustijn

Op ‘BraboMundo’ bezingt Hein Augustijn zijn liefde voor Brabant in de taal, op de toon en in de kleuren die bij die provincie passen.

De zanger en liedjesschrijver groeide op in de Brabantse Kempen en begon na de middelbare school in Tilburg aan een muzikale zwerftocht die hem met allerlei genres liet kennismaken. 

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Dat horen we terug in de twaalf liedjes, waarop Augustijn overigens uitstekend overwegend akoestisch wordt begeleid door een gezelschap vakkundige collega's.

Zonder tierelantijnen

 Augustijn zingt op luchtige toon en zonder tierelantijnen over Brabantse meisjes met een zachte G, met wie hij graag wil dansen, over wat vandaag had gekund tot morgen uitstellen. Liedjes over trots en onmacht, verdriet en mislukking. En bij hem heten die dan ‘Mèskes meej ‘n zachte G’, ‘Het heej gin haost’, ‘Lieve gaode meej danse’ en ‘Ginnen held.’ 

De voordracht in Brabants dialect is bij Augustijn wel zo laconiek dat je als niet-Brabo op zeker moment toch afhaakt, omdat je er wat melig  van wordt. Voor de muziekliefhebbers onder zijn provinciegenoten moet dit album best verteerbaar zijn, maar het laat onder de streep minder indruk achter dan wat bijvoorbeeld collega Gerard van Maasakkers in hetzelfde dialect presteert. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Verpletterend Amsterdams succes van Abduraimov nu voor iedereen vastgelegd
    PREMIUM
    Luister mee

    Verplette­rend Amsterdams succes van Abduraimov nu voor iedereen vastgelegd

    In het najaar van 2017 zette de in 1990 geboren Oezbeekse pianoleeuw Behzod Abduraimov twee keer het Amsterdamse Concertgebouw in vuur en vlam. Eerst met Valery Gergiev en het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) in ‘Rachmaninov Drie’, vervolgens als solist in de Serie Meesterpianisten. Collega Erik Voermans van Het Parool had het naar aanleiding van de uitvoering met orkest op 4 oktober zelfs over ‘een concert om nooit meer te vergeten’.