Christophe Rousset wekt 'strenge' opera energiek tot leven

Luister meeRECENSIE - Christophe Rousset startte indertijd als klavecinist van Oude Muziek expert William Christie maar is als dirigent al jarenlang de kampioen van Franse operamuziek uit het 'ancien régime', de tijd van de koningen Lodewijk XIV, Lodewijk XV en Lodewijk XVI.

Afgezegd

Zijn nieuwste album voor Aparte presenteert Les Horaces, een opera van Antonio Salieri uit 1786 naar de tragedie van Corneille. Twee jaar eerder had David in opdracht van Lodewijk XVI zijn beroemde classicistische schilderij 'De eed van de Horatiërs' vervaardigd. Een toegejuichte revolutie in de kunst destijds. Met de opera over de geschiedenis van de Horatiërs uit Rome ging het minder. De laatste repetitie vóór de première beviel koningin Marie-Antoinette zó slecht dat de voorstelling in het kasteel van Fontainebleau werd afgezegd.

Hofintriges

Volledig scherm

Het tragische verhaal over de strijdende broers uit Rome en Alba Longa lang voor onze jaartelling, de emoties van de met beide kampen verbonden echtgenote Camille, en vooral de opzet van het libretto konden meer luisteraars niet bekoren. Te weinig mogelijkheden voor aria's, onvoldoende opbouw en voorbereiding van de actie op het toneel, zo oordeelden de critici.

Blijft de muziek van Salieri. Die sluit aan bij zijn succesopera
Les Danaïdes uit 1784 maar leidde, toen de première eindelijk plaatsvond, bij het publiek niet tot groot enthousiasme - al dan niet als gevolg van hofintriges. Een van de commentatoren vond het stuk 'te streng'.

Amoureus

Lof voor Rousset dat hij desondanks Les Horaces in 2016 weer in het paleis van Versailles tot leven heeft gewekt. Met aansluitend dus het verschijnen van een live opname.

De ouverture spettert meteen krijgshaftig de speakers uit. Als eerste komt de Nederlandse operaster Judith van Wanroij aan bod. Gepassioneerd en met een stralende sopraan zingt zij de rol van Camille, de dochter van de oude Romein Horatius die amoureus met het vijandige kamp verbonden is. Wat een dramatiek en wat een energieke interactie met het koor. Van Wanroij tekent voor een formidabele opening en dito slot van dit martiale spektakel.

Orakel

De bariton Jean-Sébastien Bou (oud-leerling van Mady Mesplé) als de oude Horatius en de tenoren Julien Dran als de jonge Horatius en Cyrille Dubois als Curiace komen qua expressie en klankschoonheid zonder moeite uit Van Wanroij's schaduw.

Bas-bariton Andrew Foster-Williams (hogepriester en andere rollen) en bariton Philippe-Nicolas Martin (orakel en andere rollen) completeren de voortreffelijke cast die in alle opzichten opgewassen is tegen de veeleisende partituur.

Veeleisend is niets teveel gezegd. Salieri voorziet de sobere stijl van Gluck, waar Parijs in die tijd aan gewend was geraakt, virtuoos van een romantisch heroïsche lading die je zelfs bij Mozart niet vaak tegenkomt. Hier is hij duidelijk de wegbereider van Berlioz.

Tijdsduur

Complimenten tenslotte voor Les Talents Lyriques, het klasse orkest van Rousset (dat zich heerlijk uitleeft in de talloze 'accompagnati' en het Divertissement aan het eind), en de koorleden van Les Chantres du Centre de musique baroque de Versailles. Dat zijn de ware kampioenen van deze productie.

Jammer dat het label Aparte de twee cd's qua tijdsduur zo kort heeft gehouden. Met name op het 30 minuten durende tweede schijfje had ik graag nog wat meer muziek van Salieri gehoord. Een paar extra aria's uit diens gigantische operarepertoire, gezongen door Judith van Wanroij: tsja dat had deze prachtig gedocumenteerde release voor mij tot hét opera-album van het jaar gemaakt. 

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).