Cavalleria Rusticana.
Volledig scherm
PREMIUM
Cavalleria Rusticana. © PR

De Nationale Opera zuigt je intens in verhalen van jaloezie en eerwraak

luister meeDvd’s en Blue-rays waren ooit dé hoop van de home entertainment branche. Die tijd ligt al jaren achter ons. Maar er verschijnen nog steeds releases. Ook met operavoorstellingen; ook uit onze hoofdstad. En dat is mooi meegenomen in een tijd dat de theaters nog op slot zijn. Naxos doet ons met de Amsterdamse uitvoering van de beroemdste double bill aller tijden verlangen naar het oude normaal. Toen de Stopera nog volstroomde voor de heftige klanken van Pagliacci en Cavalleria rusticana.

0 reacties

  1. Lucas en Arthur Jussen communiceren pure Russische magie
    PREMIUM

    Lucas en Arthur Jussen communice­ren pure Russische magie

    Pianist Lucas Jussen raakt de kern met zijn opmerking dat Russische muziek altijd een diepere laag bevat. Wat het ook is: de ziel van Rusland komt steevast bovendrijven. Mits de musicus daar voelsprieten voor heeft en de onderliggende emoties kan communiceren. Lucas (1993) en zijn jongere broer Arthur (1996) zijn ook in dat opzicht gezegend. Het bewijs wordt geleverd door hun zevende cd voor het gerenommeerde ‘gele label’ Deutsche Grammophon, getiteld The Russian Album.
  2. Met de familie Fahrbach al walsend door de volière
    PREMIUM
    luister mee

    Met de familie Fahrbach al walsend door de volière

    Benieuwd naar welke muziek onze voorouders luisterden op een zomerse zondagmiddag bij de plaatselijke muziekkiosk, zo’n anderhalve eeuw geleden? Vaak naar operapotpourri’s voor blaasorkesten, soms naar de familie Strauss. Maar zeker ook naar de Unterhaltungsmusik van de Fahrbachs. Vader en zoon Philipp Fahrbach - in de loop der jaren danig onder gestoft - maken nu hun ‘comeback’ bij het label CPO (in coproductie met BR Klassik). Ja, waar anders? CPO is immers als geen ander gespecialiseerd in het schatgraven in het klassieke genre.
  3. Weckmanns orgelmuziek spettert de speakers uit
    PREMIUM
    luister mee

    Weckmanns orgelmu­ziek spettert de speakers uit

    Hij was de meest begaafde leerling van Heinrich Schütz in Dresden en komt de laatste jaren weer terug in de belangstelling van orgelliefhebbers. Ik heb het over Matthias Weckmann (ca. 1616-1674). Zijn muziek is het onderwerp van een nieuw dubbelalbum op het Duitse label Aeolus. De Nederlandse organist Léon Berben (1970) uit Keulen - oud-leerling van Ton Koopman en ooit de vaste klavecinist van het beroemde ensemble Musica Antiqua Köln - zocht daarvoor twee bijzondere vroegbarokke historische orgels uit.