Volledig scherm
© PR

De oneindige muzikale magie van de tuinen van Versailles

Het najaar doet zo langzamerhand zijn intrede maar wie nog even heerlijk wil nazomeren kan terecht bij deze release van Alpha.

Maîtresse

Op de cd Les grandes eaux musicales de Versailles ('de grote muzikale waterwerken van Versailles') editie 2017 krijgen we een selectie aangeboden uit de rijke catalogus van dit Franse label, zoals die tijdens de zomerdagen ook te horen is in de gerestaureerde tuinen van het kasteel van Versailles. Heerlijke, sierlijke muziek uit de Collection Château de Versailles die precies past bij barokke plekken als het Bassin Latone ('waterbekken van de maîtresse van Jupiter') en het Bosquet du Théâtre d'Eau ('het rustieke bosje van het watertheater').

Spetteren

Geopend wordt - uiteraard - met drie fragmenten uit het stuk dat traditioneel bij uitstek gekoppeld wordt aan Lodewijk XIV (1638-1715), de Zonnekoning en bouwheer van het kasteel. Charpentiers voorspel tot het Te Deum gaat hier joyeus en in een rap tempo. Het ensemble Le Poème harmonique zet er echt de vaart in. Net als even later Les nouveaux caractères in de ouverture Scylla & Glaucus van Jean-Marie Leclair (1697-1764).

Het is alsof je de vele fonteinen in het park muzikaal hoort spetteren. Sopraan Emöke Barath en tenor Anders J. Dahlin zorgen in hun rustig en verkoelend beginnende scène uit de vijfde akte vervolgens voor vocaal vuurwerk. Wat een ijzingwekkend hoge slottoon produceert deze sopraan trouwens.

Bekender terrein

Aan contrasten geen gebrek. Na de melancholieke aria uit Tancrède van André Campra (1660-1744), ontroerend puur gezongen door de bariton Benoit Arnoud, volgt een beknopte, maar o zo fonkelende symfonie voor trompetten.

Op wat bekender terrein begeeft de selectie zich met de ouverture en drie dansen uit Dardanus van Jean-Philippe Rameau (1683-1764). Operamuziek die het in de theaters nog steeds heel goed doet. De elegante, speelse klanken worden perfect weergegeven door het Ensemble Pygmalion onder Raphaël Pichon.

Vorstelijk

Het oudste stuk op deze fijne verzamel-cd is ondertussen het achtstemmige motet Omnes gentes plaudite manibus ('alle volken klapt in de handen') van Giovanni Bassano (ca. 1558-ca. 1617) uit 1599. De virtuoze echopassages zijn een kolfje naar de hand van het Galilei Consort.

Na het beluisteren van zoveel vorstelijke muziek kun je het alleen maar eens zijn met Catherine Pégard in haar inleiding in het cd-boekje. De voorzitter van de 'spectacles' van het kasteel van Versailles eindigt haar tekst met: 'de magie wordt tot in het oneindige voortgezet'.