• Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Duo levert topprestaties in Bachs 'klaviertrio's'

recensieCd's van violiste Isabelle Faust en klavierspeler Kristian Bezuidenhout heb ik al vaak in mijn rubriek besproken. In de krant en online. In Bach, Mozart of Schumann. Maar nooit een release van deze rasartiesten samen.

Nu is er gelukkig dit nieuwe dubbelalbum op Harmonia Mundi van de sonates voor viool en klavecimbel van Johann Sebastian Bach en kan ik compleet losgaan.

Kordaat

Faust en Bezuidenhout gebruiken een prachtig instrumentarium dat grandioos is opgenomen in de Teldex Studio van Berlijn. De viool is een instrument van Stainer uit 1658 en het klavecimbel een kopie van een instrument uit 1722 dat in Villa Bertramka in Praag (bekend van Mozarts bezoek in 1787) staat.

Het mengen van de klanken is optimaal, zeker vanwege de kordate frasering en timing van de twee musici. In het als een treurzang geschreven openingsdeel uit de Sonate nr. 1 in b, BWV 1014 maakt de viool bijna onopgemerkt haar opwachting.

Getokkeld

Het Allegro uit de Sonate nr. 2 in A, BWV 1015 is om te smullen, zo dartel en virtuoos wordt er gemusiceerd. Het einde is abrupt maar o zo geraffineerd. En dan het aansluitende Andante un poco. Een getokkeld gedicht vol charme en esprit. Het begin van de Sonate nr. 4 in c, BWV 1017 doet me qua 'belcanto' melodie en intensiteit denken aan het beroemde Erbarme dich.

Bach was niet voor niets trots op dit vermoedelijk in Köthen rond 1720 ontstane zestal sonates waarvan de instrumentale bezetting destijds een noviteit was. Hij is er ook zijn leven lang aan blijven schaven.

Topstukken
Bachs tweede zoon, Carl Philipp Emanuel, beschouwde ze als topstukken uit Sebastians oeuvre. Hij noemde ze in 1774 - ruim een halve eeuw na hun ontstaan, toen zijn vader als componist vrijwel vergeten was - trouwens geen vioolsonates maar 'klaviertrio's'. 

'Klaviertrio's' komt ons als naam echter wat vreemd over. In de zes sonates (
BWV 1014-1019) worden immers slechts twee instrumenten ingezet. De aanduiding slaat echter, net als bij de triosonates voor orgel (met drie notenbalken voor de handen en de pedaalpartij), op de inzet van de twee handen van de toetsenist en de hand van de violist die de strijkstok hanteert.

Engagement

De hier geleverde topprestaties van Isabelle Faust en Kristian Bezuidenhout en hun gezamenlijk engagement maken mij ondertussen wel nieuwsgierig naar de toekomst. 

Kunnen we een integrale opname van Mozarts of Beethovens vioolsonates verwachten? Dat zou echt een droom zijn! En wat te denken van de pianotrio's van Haydn? Maar dan graag met Jean-Guihen Queyras op de cello erbij. Het is maar een tip...

Wie ondertussen het duo zelf live wil horen kan 8 april in het Amsterdamse Concertgebouw terecht. Op het programma staan onder meer werken van dit dubbelalbum.

Volledig scherm
© DG
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement