• Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Duo levert topprestaties in Bachs 'klaviertrio's'

recensieCd's van violiste Isabelle Faust en klavierspeler Kristian Bezuidenhout heb ik al vaak in mijn rubriek besproken. In de krant en online. In Bach, Mozart of Schumann. Maar nooit een release van deze rasartiesten samen.

Nu is er gelukkig dit nieuwe dubbelalbum op Harmonia Mundi van de sonates voor viool en klavecimbel van Johann Sebastian Bach en kan ik compleet losgaan.

Kordaat

Faust en Bezuidenhout gebruiken een prachtig instrumentarium dat grandioos is opgenomen in de Teldex Studio van Berlijn. De viool is een instrument van Stainer uit 1658 en het klavecimbel een kopie van een instrument uit 1722 dat in Villa Bertramka in Praag (bekend van Mozarts bezoek in 1787) staat.

Het mengen van de klanken is optimaal, zeker vanwege de kordate frasering en timing van de twee musici. In het als een treurzang geschreven openingsdeel uit de Sonate nr. 1 in b, BWV 1014 maakt de viool bijna onopgemerkt haar opwachting.

Getokkeld

Het Allegro uit de Sonate nr. 2 in A, BWV 1015 is om te smullen, zo dartel en virtuoos wordt er gemusiceerd. Het einde is abrupt maar o zo geraffineerd. En dan het aansluitende Andante un poco. Een getokkeld gedicht vol charme en esprit. Het begin van de Sonate nr. 4 in c, BWV 1017 doet me qua 'belcanto' melodie en intensiteit denken aan het beroemde Erbarme dich.

Bach was niet voor niets trots op dit vermoedelijk in Köthen rond 1720 ontstane zestal sonates waarvan de instrumentale bezetting destijds een noviteit was. Hij is er ook zijn leven lang aan blijven schaven.

Topstukken
Bachs tweede zoon, Carl Philipp Emanuel, beschouwde ze als topstukken uit Sebastians oeuvre. Hij noemde ze in 1774 - ruim een halve eeuw na hun ontstaan, toen zijn vader als componist vrijwel vergeten was - trouwens geen vioolsonates maar 'klaviertrio's'. 

'Klaviertrio's' komt ons als naam echter wat vreemd over. In de zes sonates (
BWV 1014-1019) worden immers slechts twee instrumenten ingezet. De aanduiding slaat echter, net als bij de triosonates voor orgel (met drie notenbalken voor de handen en de pedaalpartij), op de inzet van de twee handen van de toetsenist en de hand van de violist die de strijkstok hanteert.

Engagement

De hier geleverde topprestaties van Isabelle Faust en Kristian Bezuidenhout en hun gezamenlijk engagement maken mij ondertussen wel nieuwsgierig naar de toekomst. 

Kunnen we een integrale opname van Mozarts of Beethovens vioolsonates verwachten? Dat zou echt een droom zijn! En wat te denken van de pianotrio's van Haydn? Maar dan graag met Jean-Guihen Queyras op de cello erbij. Het is maar een tip...

Wie ondertussen het duo zelf live wil horen kan 8 april in het Amsterdamse Concertgebouw terecht. Op het programma staan onder meer werken van dit dubbelalbum.

Volledig scherm
© DG
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  1. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  2. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.
  3. Kamermuzikaal genoegen in ‘open air’ muziek
    PREMIUM
    Recensie

    Kamermuzi­kaal genoegen in ‘open air’ muziek

    RECENSIE - Jean-François en zijn broer Pierre-Yves Madeuf zijn experts in het bespelen van de natuurtrompet en de natuurhoorn, beide instrumenten zonder ventielen. Hun authentieke klank maakt het voor luisteraars mogelijk werkelijk geraakt te worden door ‘oude muziek’. Dat is één van de vele pluspunten van de feestelijke cd Per tromba & corno da caccia van het label Ricercar rond de Hamburgse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).