Volledig scherm
omslag album © pr

Exquise recital met indrukwekkende line up van Franse solisten

recensiePrima start voor het Debussy-jaar 2018. Topsolisten ontfermen zich op het van oorsprong Franse label Erato over de mooiste kamermuziek van de honderd jaar geleden overleden componist. Het gaat om contrasterende stukken uit 1880 en 1915/17. Met het solostuk voor fluit Syrinx uit 1913 als relaxed intermezzo.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Om met dat laatste werk te beginnen: Emmanuel Pahud speelt het heel vloeiend en vooral suggestief. Als luisteraar raak je dan vanzelf in de ban van dit hoogtepunt uit de fluitliteratuur. Hoe vaak je Syrinx ook gehoord mag hebben.

De vroege dood van Claude Debussy verhinderde dat hij de hier opgenomen sonates nog verder in aantal uitbreidde. Zijn plan was er uiteindelijk zes te schrijven voor de meest uiteenlopende bezettingen. Met uiteindelijk ook een stuk waarin het klavecimbel in actie komt. Een voorproefje van zo'n bijzondere combinatie geeft Debussy in ieder geval met de betoverende Sonate voor fluit, altviool en harp. Hier speelt de componist sterke troeven uit.

Haarfijn
Emmanuel Pahud, Gérard Caussé (viola) en Marie-Pierre Langlamet (harp) tekenen voor een technisch perfecte, rijk geschakeerde uitvoering die het er soms net iets te veel bovenop legt. Dit zijn experts en dat willen ze weten ook. Nou ja, laat ze.

In de Vioolsonate in g voelen Renaud Capuçon (viool) en Bertrand Chamayou (piano) elkaar haarfijn aan. Ze voorzien hun samenspel van de fijnste nuances. Wat een teamwork. Ook met cellist Edgar Moreau heeft Chamayou een duidelijke klik. Dat blijkt wel uit de Cellosonate in d die dit exquise recital opent. 

Beschermvrouwe 
Voor de finale kozen de musici het Trio voor piano, viool en cello in G van de 18-jarige Debussy. Het stamt uit de tijd dat de componist nog onder het patronage van Nadezhda von Meck stond, de beschermvrouwe die ook zo'n grote rol in het leven van Peter Tsjaikovski speelde. 

De uitvoering is meeslepend en toonaangevend. Zo moet Franse muziek klinken: temperamentvol, geparfumeerd en heerlijk elegant. Chapeau voor deze indrukkende line up van Franse solisten.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.