Volledig scherm
omslag album © pr

Exquise recital met indrukwekkende line up van Franse solisten

recensiePrima start voor het Debussy-jaar 2018. Topsolisten ontfermen zich op het van oorsprong Franse label Erato over de mooiste kamermuziek van de honderd jaar geleden overleden componist. Het gaat om contrasterende stukken uit 1880 en 1915/17. Met het solostuk voor fluit Syrinx uit 1913 als relaxed intermezzo.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Om met dat laatste werk te beginnen: Emmanuel Pahud speelt het heel vloeiend en vooral suggestief. Als luisteraar raak je dan vanzelf in de ban van dit hoogtepunt uit de fluitliteratuur. Hoe vaak je Syrinx ook gehoord mag hebben.

De vroege dood van Claude Debussy verhinderde dat hij de hier opgenomen sonates nog verder in aantal uitbreidde. Zijn plan was er uiteindelijk zes te schrijven voor de meest uiteenlopende bezettingen. Met uiteindelijk ook een stuk waarin het klavecimbel in actie komt. Een voorproefje van zo'n bijzondere combinatie geeft Debussy in ieder geval met de betoverende Sonate voor fluit, altviool en harp. Hier speelt de componist sterke troeven uit.

Haarfijn
Emmanuel Pahud, Gérard Caussé (viola) en Marie-Pierre Langlamet (harp) tekenen voor een technisch perfecte, rijk geschakeerde uitvoering die het er soms net iets te veel bovenop legt. Dit zijn experts en dat willen ze weten ook. Nou ja, laat ze.

In de Vioolsonate in g voelen Renaud Capuçon (viool) en Bertrand Chamayou (piano) elkaar haarfijn aan. Ze voorzien hun samenspel van de fijnste nuances. Wat een teamwork. Ook met cellist Edgar Moreau heeft Chamayou een duidelijke klik. Dat blijkt wel uit de Cellosonate in d die dit exquise recital opent. 

Beschermvrouwe 
Voor de finale kozen de musici het Trio voor piano, viool en cello in G van de 18-jarige Debussy. Het stamt uit de tijd dat de componist nog onder het patronage van Nadezhda von Meck stond, de beschermvrouwe die ook zo'n grote rol in het leven van Peter Tsjaikovski speelde. 

De uitvoering is meeslepend en toonaangevend. Zo moet Franse muziek klinken: temperamentvol, geparfumeerd en heerlijk elegant. Chapeau voor deze indrukkende line up van Franse solisten.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.