Hector Berlioz, the complete works.
Volledig scherm
PREMIUM
Hector Berlioz, the complete works. © Warner Classics

Gemengde gevoelens bij kloeke Berlioz-box

RecensieHet Berliozjaar is bijna afgelopen. De aftrap begin januari was niet erg verheffend - in de Parijse Opéra Bastille werd de nieuwste enscenering van de opera Les Troyens (‘De Trojanen’) met langdurig boegeroep onthaald. Toch hebben de concertpodia en de cd-industrie zich in 2019 niet uit het veld laten slaan en pakten ze flink uit.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Grundmann-Quartett kan uitstekend uit de voeten met Druschetzky’s capriolen
    PREMIUM
    Recensie

    Grund­mann-Quar­tett kan uitstekend uit de voeten met Druschetzky’s capriolen

    Grasduinen in onbekend repertoire kan mooie pareltjes opleveren. Bij het Duitse label CPO weten ze daar alles van. Het Grundmann-Quartett is in 2013-2014 opnamen gestart voor een (complete?) serie hobokwartetten van Georg Druschetzky (1745-1819) en het (vorig jaar pas uitgebrachte) eerste deel mag er wezen. Hoboïst Eduard Wesley is de ster maar Ulrike Titze, viool, Bettina Ihrig, altviool, en Ulrike Becker, cello, kunnen er ook wat van.
  2. Lustrumfeestje in operaland met een dodelijke ‘Zilveren bel’
    PREMIUM
    Recensie

    Lustrum­feest­je in operaland met een dodelijke ‘Zilveren bel’

    Hoe lang kun je als componist met je werk bezig blijven? In het geval van Camille Saint-Saëns (1835-1921) héél lang. Aan zijn eerste opéra comique Le Timbre d’argent (‘De zilveren bel’) werkte hij - schrik niet - vijftig jaar. Er bestaan maar liefst tien versies en de tiende (uit 1914) was uiteindelijk te zien in de Brusselse Muntschouwburg, als een echte, doorgecomponeerde grand opéra.