Glucks 'Orfeo ed Euridice' in de briljante 'paleisversie'
RecensieRECENSIE - Opnames van Glucks Orfeo ed Euridice, dé klassieke opera over de onsterfelijke liefde, zijn er genoeg. Maar het label Erato zorgt wel degelijk voor een aantrekkelijke uitbreiding van de catalogus.
Dirigent Diego Fasolis stort zich hier niet op de gebruikelijke versie van 1762 die bij veel van zijn collega's zo populair is. Nee, híj komt met de versie voor het Koninklijk Paleistheater van Napels uit 1774 op de proppen. Trouwens, er is nóg een Napolitaanse versie. Ook uit 1774. Die maakt er een opera van drie akten met meer rollen van.
Toegevoegd
In de 'paleisversie' vinden we toegevoegd vocaal vuurwerk, een hogere partij voor Orpheus (nu een mannensopraan) en gedeeltelijk andere muziek voor Euridice. Twee van haar nieuwe nummers zijn waarschijnlijk niet van Christoph Willibald von Gluck maar van Egidio Lasnel, een pseudoniem voor de edelman Diego Naselli.
Een bijzonder aansprekend voorbeeld is het opnieuw gecomponeerde en danig uitgebreide duet Vieni, appaga, dat door de nauw met elkaar verweven zangstemmen bepaald een Mozartiaanse sfeer ademt. Het is sowieso het meest briljante moment uit de opera geworden. Ook de alternatieve aria Senza un addio? voor Euridice is helemaal naar Napolitaanse smaak opgezet.
Ster
Het geheel komt door deze veranderingen danig opgefrist over. Een duidelijk voorbeeld is ook de bijna stuk gezongen aria Che farò. Hier klinkt die werkelijk als nieuw. Zeker in de intens vanuit het hart gezongen vertolking door Philippe Jaroussky.
Hij is trouwens de ster van dit album. Heerlijk zoals de populaire countertenor met veel expressie stralend uit de luidsprekers schalt. Lof ook voor de beide dames, Amanda Forsythe als een pure Euridice en Emöke Baráth als een kittige, verleidelijke Amor, het Coro della Radiotelevisione svizzera en het orkest I Barocchisti. Wat een sprankeling en emotionaliteit. Geen twijfel mogelijk: dit is een niet te missen hoeksteen voor iedere operaverzameling. Aanschaffen dus.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Luister mee
Met Josef Labor op de lessenaar houdt TRIS moeiteloos de aandacht vast
In die woelige jaren rond 1900 wemelt het in Wenen van de creatieve geesten. Velen zijn bekend gebleven, zoals Bruckner, Brahms, Joachim, Mahler, Zemlinsky en Wittgenstein. Zo niet de blinde pianist en componist Josef Labor (1842-1924) die les gaf aan Alma Mahler, Arnold Schönberg en vele anderen. Het Weense label Capriccio brengt met zijn derde album de muziek van Labor terecht meer onder de aandacht. -
PREMIUMLuister mee
Ana-Marija Markovina geeft Mendelssohn vleugels
Vreemd eigenlijk dat er slechts weinig complete opnames zijn van het pianowerk van Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847). Ana-Marija Markovina (1970) bewijst dat de Lieder ohne Worte slechts een tipje van de sluier vormen. De meester van de romantische pianomuziek heeft veel meer in huis om liefhebbers van het klavier urenlang te plezieren. -
PREMIUMluister mee
Uitdagende hymne aan het stervende leven
Komende dinsdag vieren gelovigen Allerzielen, de dag waarop wereldwijd de overledenen worden herdacht. Afscheid nemen, sterven en herdenken: het zijn elementen uit het leven die op veel kunstenaars inspirerend overkomen. Ook op de oud-Componist des Vaderlands Willem Jeths (1959). Challenge Classics presenteerde in de afgelopen maand maart zijn Requiem dat vier jaar geleden in het Amsterdamse Concertgebouw in première ging. -
PREMIUMLuister mee
Intercontinental Ensemble laat de dames met elkaar vonken
Voor het ontstaan van deze intrigerende super audio cd moeten we terug naar het Grachtenfestival van 2019. Toen werd het negen leden tellende Amsterdamse Intercontinental Ensemble gevraagd een programma rond vrouwelijke componisten samen te stellen.
-
PREMIUMluister mee
Britse componiste roept het ‘Downton Abbey gevoel’ op
En ze blijven maar komen, die onbekende vrouwelijke componisten. De volgende drie vinden we op de recente cd British Music for Strings III van het Duitse label CPO: de dames Spain-Dunk, Warren en Gipps. Dit Britse trio wordt voorafgegaan door de tegenwoordig steeds populairdere Ethel Smyth (1858-1944). Zij zijn verantwoordelijk voor een aantrekkelijk uur vol met vaak nostalgische strijkersklanken. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer