Het gelovige hart zingt bij Bach op schalkse wijze

Op 15 september ligt het in de winkel: het vervolg op eerdere succesvolle projecten van sopraan Johannette Zomer met hoboïst Bart Schneemann. Die leverde indertijd onder meer de cd Love and Madness op. 

Daarover zegt de zangeres zelf op haar site: ,,Wat ik beleefde was uniek: ons beider geluid versmolt ... We zijn daarom op zoek gegaan naar een verdere samenwerking waarin we een paar van de mooiste juweeltjes van Bach ... aan bod laten komen.’’ Een en ander resulteert nu in het programma J(U)S(T)BACH.

Voetsporen

Puur Bach dus, en daarmee treedt het duo in de voetsporen van illustere voorgangers als Elly Ameling en Han de Vries op het vroegere EMI. Ook die brachten, maar dan in 1983, het sopraangeluid en de klank van de hobo voortreffelijk bij elkaar. Ondersteund door Albert de Klerk op orgel en Richte van der Meer op cello, en opgenomen in de Utrechtse Pieterskerk.

Johannette Zomer en Bart Schneemann beschikten in mei in de Rhenense Cunerakerk over het Tulipa Consort als prima begeleidingsgroep en dit ensemble opent de cd met het eerste deel uit de Eerste orkestsuite BWV 1066. Een feestelijk voorspel op authentiek instrumentarium voor de bekende aria Mein gläubiges Herze BWV 68. De sopraan zingt hier vederlicht, een beetje schalks ook, en projecteert haar vocale lijnen trefzeker boven de muziek van Lucia Swarts op cello-piccolo. De hoboïst voegt zich pas later bij het geheel.

Karakter

Compleet tegengesteld is de emotie in de aria Wie zittern und Wanken BWV 105. Schneemann zet schoorvoetend in en bepaalt daarmee het karakter van het stuk. Het matcht in ieder geval perfect met de ingehouden spanning bij Zomer. En zo gaat het verder in de overige aria's. Chapeau voor dit indrukwekkende samenspel. Als finale staat, net als bij Ameling destijds, de huwelijkscantate Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202. Hier pakken Zomer en Schneemann, na een verdroomde, weke inzet, een laatste keer uit. Kleurrijk en joyeus.

Over uitpakken gesproken. De instrumentale intermezzi, zoals de Sinfonia BWV 49 met obligaat orgel, staan ook als een huis. Voor de dartele invulling van de orgelpartij tekent Bart Naessens.

Downloaden

Deze en volgende maand toeren Zomer en Schneemann met Bach door het land. Maar dan in prikkelende combinatie met muziek van eigentijdse componisten als Mayke Nas. Aanbevolen! Op 25 oktober is hun programma Bach2ways te beluisteren in de Nijmeegse Vereeniging.

Wil je zelf thuis ervaren hoe die nieuwe stukken 'matchen' met de aloude meester van de barok? De link voor het downloaden van de 'verse klanken' is te vinden in het tekstboekje van de nieuwe cd.

Volledig scherm
© DG
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.
  4. Kamermuzikaal genoegen in ‘open air’ muziek
    PREMIUM
    Recensie

    Kamermuzi­kaal genoegen in ‘open air’ muziek

    RECENSIE - Jean-François en zijn broer Pierre-Yves Madeuf zijn experts in het bespelen van de natuurtrompet en de natuurhoorn, beide instrumenten zonder ventielen. Hun authentieke klank maakt het voor luisteraars mogelijk werkelijk geraakt te worden door ‘oude muziek’. Dat is één van de vele pluspunten van de feestelijke cd Per tromba & corno da caccia van het label Ricercar rond de Hamburgse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).