Volledig scherm
NBE - Schumann. © PR

Inspirerende uitwerkingen van intrigerende dansen

recensieHet bekende Nederlands Blazers Ensemble (NBE) was deze maand ook in het Gelderse te beluisteren met het programma Wonderlijke verhalen. Dit bood onder meer een bewerking van het beroemde impressionistische L'après-midi d'un faune van Claude Debussy door Micha Hamel (1970).

,,Waanzinnig mooi. Echt een openbaring’’, zo vertelde artistiek leider en hoboïst Bart Schneemann mij eind april tijdens een interview voor deze krant.

Geestverwant

Vorig jaar stond Hamel ook al op het programma. Toen toerde het NBE door het land (met optredens onder andere in Ede en Amsterdam) met een arrangement van Hans van der Heide van Schumanns Davidsbündlertänze opus 6, oorspronkelijk een bundel dansen voor pianosolo uit 1837.

Micha Hamel, die zichzelf als geestverwant van de grote Duitse romanticus ziet, schreef er muzikale commentaren bij. En die uitbreiding maakt de collectie nog meer intrigerend dan zij al is.

Dialoog

Over opus 6 het volgende. Robert Schumann richtte samen met zijn kersverse verloofde Clara Wieck de bij elkaar gefantaseerde Bond van David op, waarin Florestan en Eusebius met elkaar de dialoog aangaan. Beide heren staan voor de uiteenlopende karaktertrekken van Schumann die in de Davidsbündlertänze treffend zijn weergegeven.

Van der Heide's kleurrijke bewerking voor viool, contrabas, blazers en percussie houdt de authentieke sfeer en de contrasten goed vast. De overgangen naar de nagecomponeerde muziek van Hamel verlopen soepel.

Bloedstollend

Hier vinden we trouwens de grootste verrassingen. Inspirerende uitwerkingen en prikkelende muzikale fantasieën houden je goed bij de les. Het deeltje Dolente gaat bijvoorbeeld best gecompliceerd met Einfach (Eusebius) aan de haal. Grappig dat in deze romantische muziek ineens die jazzy Lazy Groove opduikt.

Ook elders Hamel schuwt geen tegenstellingen. Na het dartele Mit gutem Humor (Florestan & Eusebius) volgt ineens de intense melancholie van het bijna letterlijk geciteerde voorspel tot de derde akte uit La traviata van Giuseppe Verdi. Met bloedstollende klokslagen door de percussionist. Een ontroerend moment. Mooie live opname trouwens uit de Nieuwe Kerk in Den Haag.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Bovenaardse sfeer uit Rome moet gedoseerd worden
    Luister Mee

    Bovenaard­se sfeer uit Rome moet gedoseerd worden

    LUISTER MEE - Pausen van eeuwen geleden zouden er van gegruwd hebben, maar de bekende mezzosopraan Cecilia Bartoli zingt hier toch echt samen met de mannen en jongens van het koor van de Sixtijnse Kapel, in het hart van het Vaticaan. Ze doet dat in Beata viscera Mariae Virginis, een twaalfde-eeuws motet van Perotinus Magnus, en ze klinkt als een engel. Bartoli treft de tekst over de geboorte en de gebleven maagdelijke puurheid van Maria subliem in het hart.