La Famille Rameau
Volledig scherm
PREMIUM
La Famille Rameau © PR

Justin Taylor verzorgt een prima kennismaking met de Rameautjes

luister meeEerder scoorde hij op het label Alpha al met een familieportret van de Forqueray dynastie. Nu stort de klavecinist Justin Taylor (1992) uit het Franse Angers zich vooral op Jean-Philippe Rameau (1683-1764) en enkele van zijn verwanten. Het levert een boeiende ontdekkingsreis op en opent deuren naar een clan van bijzondere klaviermeesters uit de laatste gloriejaren van het klavecimbel.

0 reacties

  1. De Vriend laat twee genieën elkaar postuum de hand reiken
    PREMIUM
    luister mee

    De Vriend laat twee genieën elkaar postuum de hand reiken

    Wat als Mozart in 1765 Händel had kunnen ontmoeten? Was diens invloed op het negenjarige wonderkind dan net zo groot geweest als die van Johann Christian Bach? We zullen het nooit weten. Maar duidelijk is wel dat Wolfgang Amadeus Mozart in zijn Weense jaren stevig in de ban was van Georg Friedrich Händel. Daarom is deze nieuwe cd Arias and Overtures van Challenge Classics ook zo intrigerend. Die combineert heel prikkelend Mozarts Händelbewerkingen met Händels en Mozarts originele werken. Alsof twee genieën elkaar postuum de hand reiken.
  2. Halsbrekende toeren, stoere zelfbewustheid en een vleugje zwoele passie
    PREMIUM
    Luister mee

    Halsbreken­de toeren, stoere zelfbewust­heid en een vleugje zwoele passie

    Dirigente Nadia Boulanger (1887-1979) was dertig jaar docente compositie in Fontainebleau (1948-1978) en wordt nog steeds herinnerd als de grootste muziekpedagoge van de vorige eeuw. Haar Conservatoire Américain (zeventig kilometer ten zuiden van Parijs gelegen) drukte een grote stempel op het twintigste-eeuwse (Amerikaanse) muziekleven. De ‘boulangerie’ (bakkerij, een grappige hint op Nadia’s familienaam) leverde componisten als warme broodjes over de toonbank.
  1. Bezielde masterclass zonder het belerende vingertje
    PREMIUM
    luister mee

    Bezielde master­class zonder het belerende vingertje

    Zomertijd: orgeltijd. Velen zoeken nu koelte, kunst, rust en verdieping tijdens orgelrecitals. Ook onze oosterburen. De protestantse St. Martin in het Beierse Memmingen is een Geheimtyp. Die kerk heeft al heel wat orgels versleten. Een bont verhaal van opbouw en afbraak dat in 1998 een voorlopig een einde vindt met de ingebruikname van het grote Goll-orgel. ‘Huisorganist’ Hans-Eberhard Roβ (1962) laat op het nieuwe dubbelalbum voor het label Audite horen dat de klanksamenstelling zodanig is dat zowel barok- als romantische muziek zich hier happy voelt. Dat kun je alleen maar voor elkaar krijgen als je smaakt hebt en een fijne neus voor registratiekunst. En Roβ is in dat opzicht gezegend.
  2. Symfonisch ‘Canto Ostinato’ verslaat onvoltooide trilogie
    PREMIUM

    Symfonisch ‘Canto Ostinato’ verslaat onvoltooi­de trilogie

    Op lig- en gewone concerten kom je het populairste Nederlandse moderne muziekstuk geregeld tegen. In allerlei bewerkingen. Je kunt er zelfs met een ligstoel de kerk voor in. Maar een versie voor symfonieorkest van Canto Ostinato ontstaat pas in 2016, vier jaar na de dood van componist Simeon ten Holt en veertig jaar na de oorspronkelijke zetting voor vier piano’s. Het Residentie Orkest tekent in 2017 voor de première.