Klinkend eerbetoon aan één van de grootste coloratuursopranen

recensieNet terug uit Wenen, de stad waar zij haar grootste triomfen vierde, valt hier thuis mijn oog op het nieuwe verzamelalbum van Edita Gruberová (71) op BR Klassik. Het bevat een serie live opnamen uit München, nog zo'n stad die haar op handen draagt.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Ze beslaan de periode 1983-2000 en stammen uit het archief van de Beierse Omroep. Negen items in het totaal die een uitstekende indruk bieden van de veelzijdigheid en de kwaliteiten van de Slowaakse coloratuursopraan op het gebied van geestelijke muziek, opera en operette.

Opvolgster

Vanaf het moment dat ze aan de Weense Staatsopera debuteerde als Mozarts Koningin van de Nacht ben ik voor haar stem gevallen. Die is wonderschoon, romig, prachtig in balans en superieur qua techniek. In het bel canto vak geldt ze niet voor niets als de opvolgster van de grote diva Joan Sutherland. Die stopte overigens toen ze 64 was (1990). Maar La Gruberová zingt nog steeds vrolijk verder.

Klankschoonheid

Het programma, dat geheel door het Münchener Rundfunkorchester wordt begeleid met aan het roer niet minder dan vijf eminente dirigenten (Lamberto Gardelli en Marcello Viotti zijn inmiddels overleden), opent uiteraard met Mozart.

Gruberová geldt, samen met collega-sopranen Edith Mathis, Arleen Auger en Elly Ameling, immers als één van de grootste Mozartzangeressen van haar generatie. Haar vertolking van het motet Exsultate, jubilate munt uit in klankschoonheid en bevat heerlijke cadensen.

Ook het minstens zo beroemde Laudate Dominum KV 339 mag er wezen. Hier horen we de Regensburger Domspatzen (de Beierse variant op de Wiener Sängerknaben) meezingen. Mozarts goede vriend Michael Haydn (de broer van Joseph) is bij Edita Gruberová ook in goede handen. Van hem zingt ze Lauft, ihr Hirten, allzugleich (Deutsches Offertorium), een sprankelende, veel te weinig uitgevoerde kleine kerstcantate met genoeg te doen voor koor en soliste. Het betreft een opname van een kerstconcert uit de Philharmonie im Gasteig op 17 december 1995.

Fans

Onnavolgbaar is haar uitvoering van meesterwerken van Donizetti en Bellini. De 'Waanzinsscène' uit Lucia di Lammermoor wordt terecht halverwege al onderbroken door luid gejuich van publiek. Wat een emotie en contrasten stort de zangeres in deze tour de force uit over haar fans in het Deutsches Museum. Indrukwekkend, ook na 35 (!) jaar.

In het Prinzregententheater is Gruberová minstens zo op dreef (Linda di Chamounix en Beatrice di Tenda). We schrijven dan inmiddels 1996. Ongekend tintelend, zoals de bekende aria uit de eerstgenoemde opera voor het voetlicht wordt gebracht. En wat een schitterende pianissimi en adembeheersing in de eerste helft van de aria van Beatrice. Na de virtuoze Rossini-aria (opgenomen in 1997 en gedirigeerd door Mark Elder) wordt de zaal trouwens bijkans afgebroken.

Ook haar operettevertolkingen smaken altijd naar meer. Het couplet uit Die Fledermaus van Strauss bezit een fantastische dosis Weense flair waaraan de destijds in München verzamelde Nobelprijswinnaars ongetwijfeld veel plezier hebben beleefd. Net als wij, 18 jaar later. Brava diva!

Volledig scherm
De albumhoes. © PR
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).