La Sfera Armoniosa en Johannette Zomer maken een feest van theaterwerken

RECENSIE - Zeven jaar geleden stonden de sopraan Johannette Zomer en La Sfera Armoniosa met dit programma rond Purcells theaterwerken in het Amsterdamse Concertgebouw en op 6 december 2017 in de Philharmonie Essen. Van dat laatste optreden komt nu de 'Live recording Symphonie While the swans come forward' bij Challenge Classics uit.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
Volledig scherm
© PR

Aantrekkelijk is dit recital in de eerste plaats door het verhalende, temperamentvolle en joyeus overkomende aandeel van La Sfera Armoniosa met concertmeester Lidewij van der Voort (bekend van Holland Baroque) en dirigent/luitist Mike Fentross. In dit gezelschap worden trouwens twee zilveren trompetten gebruikt, kopieën van het instrument dat Purcells eigen trompettist hanteerde. Gul is bovendien het aandeel van het slagwerk.

Het Nederlandse ensemble maakt een feest van ouvertures als The Prophetess: or, The History of Dioclesian, King Arthur en The Fairy Queen (naar Shakespeares Midzomernachtsdroom), en tussenspelen als Dance of Furies en Canaries. Laatstgenoemd deel wordt hier als een opwindend stukje volksmuziek gepresenteerd. De Trumpet tune uit King Arthur klinkt bijna als hofmuziek van de Franse tijdgenoten Lully of Charpentier.

Vocaal vuurwerk

Een tweede belangrijke reden om aan dit barokalbum niet voorbij te gaan zijn de vocale bijdragen van Johannette Zomer. Deze melancholieke muziek met zijn lange lijnen in combinatie met werken vol vocaal vuurwerk zit haar als gegoten. Haar expressie en stijlbewustzijn, en vooral haar interactie met de begeleiding doen je op het puntje van je stoel zitten. Mooi ook zoals ze met haar fluwelen sopraanstem steeds weer andere kleurschakeringen weet op te roepen. St. George, de aria met trompetten uit King Arthur, klinkt voornaam en strijdbaar tegelijk.

Na de statig openende Symphony While the swans come forward horen we Zomers meest virtuoze aria Hark! The echoing Air. Met zijn trapezewerk een perfect contrast met het relaxte, charmant bekoorlijke If love's a sweet passion. Typisch een cd voor een Edison nominatie!

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Pianist Cyprien Katsaris bedient twee groepen liefhebbers
    PREMIUM
    RECENSIE

    Pianist Cyprien Katsaris bedient twee groepen liefheb­bers

    Het is de beroemde pianist Cyprien Katsaris (1951) die tekent voor dit bijzondere project: romantische liederen, gezongen door de Duitse tenor Christoph Prégardien (1956), in combinatie met dito liedtranscripties. Een prima idee dat me meteen doet denken aan diverse bestaande opnamen waarop koren Lutherse koralen zingen, die vervolgens in de bewerkingen van Bach, Reger en anderen op orgel tot klinken komen.
  2. Nieuwjaarsconcert volgens beproefd recept met sprookjesachtige ogenblikken
    PREMIUM
    Recensie

    Nieuwjaars­con­cert volgens beproefd recept met sprookjes­ach­ti­ge ogenblik­ken

    Geen Nieuwjaar zonder Straussklanken vanuit Wenen. Dit keer stond het traditionele, door Henning Kasten geregisseerde Nieuwjaarsconcert in het teken van het 150-jarig bestaan van de Staatsopera en de relatie tussen Oostenrijk en Japan. Reden om muzikaal goed uit te pakken en onder leiding van de Duitse maestro Christian Thielemann mogen de topmusici van de Wiener Philharmoniker flink aan de bak. Een en ander is volgens beproefd recept heel gelikt op blu-ray vastgelegd door Sony.
  3. Operaklanken geschreven voor het Heilige Huisje in Loreto
    PREMIUM
    RECENSIE

    Operaklan­ken geschreven voor het Heilige Huisje in Loreto

    Deze cd van het Italiaanse label Tactus (‘maat’) met muziek behorend bij het fundamentloze Heilige Huisje in de basiliek van Loreto confronteert ons met een van de meest bijzondere mysteries uit de Middeleeuwen. Hoe kon een Palestijns huis dat onomstreden in Nazareth had gestaan - volgens gelovigen de plek waar Maria en Jozef woonden en het goddelijk kind Jezus opgroeide -via Dalmatië (1291) in het Italiaanse Loreto (1294) belanden?