Humperdinck
Volledig scherm
PREMIUM
Humperdinck © PR

Met Humperdinck op bedevaart naar Maria in Kevelaer

Luister meeEngelbert Humperdinck (1854-1921) kennen we voornamelijk als superfan van Richard Wagner, muziekleraar van diens zoon Siegfried en componist van het sprookjesstuk Hänsel und Gretel en de voor New York geschreven opera Die Königskinder. Maar Humperdincks oeuvre bevat meer stukken die de moeite waard zijn. Prima idee dan ook van Naxos om in de opera van het Zweedse Malmö een cd met zijn theaterwerk op te nemen.

0 reacties

  1. Adellijke vechtersbaas stopt flink wat ‘Sturm und Drang’ in het paasmysterie
    PREMIUM
    luister mee

    Adellijke vechters­baas stopt flink wat ‘Sturm und Drang’ in het paasmyste­rie

    Sommige componisten verkeerden in de nabijheid van allerlei beroemdheden en hoogwaardigheidsbekleders maar bleven zelf relatief in de luwte. Anton Schweitzer (1735-1787) was zo iemand. Hij trad in dienst van het vorstelijk geslacht Saksen-Hildburghausen, kende schrijvers als Goethe en Wieland en kwam uiteindelijk via Weimar in Gotha terecht. In 1773 schreef hij het eerste Duitse Singspiel Alceste. Maar veel van zijn muziek ging een jaar later verloren bij een paleisbrand.
  2. Cappella Pratensis speelt een uitstekende thuiswedstrijd
    PREMIUM
    luister mee

    Cappella Pratensis speelt een uitsteken­de thuiswed­strijd

    Hun zetel is in Den Bosch en nu gaan ze ook werkelijk met Den Bosch aan de slag. Een thuiswedstrijd dus. De leden van het vocaal ensemble Cappella Pratensis duiken gedurende vijf jaar in de koorboeken van de Sint-Janskathedraal en dat levert publicaties, concerten, lezingen, workshops én vijf cd’s op. In mei verschenen de eerste twee op Challenge Classics. Ik beluisterde de tweede (Ezekiel’s Eagle) die focust op het feest van Sint-Jan de Evangelist voor de Latijnse Poort (6 mei) en de muziek van Jean Mouton (c. 1459-1522).
  1. Holland Baroque maakt er een vurige polonaise van
    PREMIUM
    Luister mee

    Holland Baroque maakt er een vurige polonaise van

    Violiste Judith en klaveciniste Tineke Steenbrink uit Oeffelt winden er nooit doekjes om: ‘barok is nu’. En die gevleugelde uitspraak maken de zussen keer op keer waar met hun ensemble Holland Baroque. Als geen ander gezelschap uit de Oude Muziek scene weten ze door allerlei onverwachte samenwerkingsverbanden bruggen te slaan tussen heden en verleden. Ook de insteek van de vorige maand internationaal uitgebrachte cd Polonoise, waarmee het ensemble debuteert op het label PentaTone, is origineel. De opname kwam tot stand in het Arnhemse Musis Sacrum, ons welbekend.