Nieuwe normaal Drive-By Truckers is oude normaal
De sociaal geëngageerde Amerikaanse band Drive-By Truckers vond in het jaar 2020 genoeg inspiratie voor een tweede, degelijke rockplaat.
Delen per e-mail
Na het sterke The Unraveling van begin dit jaar, gekleurd door het Trump-tijdperk, blikt de groep rond Patterson Hood en Mike Cooley nu terug op wat het coronavirus teweeg bracht. Titel The New OK refereert aan wat de pandemie teweeg bracht. Tegelijkertijd is bij Drive-By Truckers sprake van het oude normaal.
Realistische teksten
De groep speelt namelijk als vanouds zonder opsmuk de pannen van het dak en bijt zoals gebruikelijk van zich af in door realisme gekleurde teksten. Die gaan niet alleen over de gevolgen van corona in de Verenigde Staten, maar ook over de ongehoorde presidentsverkiezingen en de onuitroeibare rassenongelijkheid die in 2020 tot de dood van George Floyd in Minneapolis leidde en nadien tot de Black Lives Matter-beweging.
Dat The New OK naadloos aansluit op voorganger The Unraveling is mede te verklaren doordat een deel van de tracks al ten tijde van dat album is opgenomen.
Omdat de corona-pandemie de band van de podia hield, besloot ze die bestaande reeks met nieuwe nummers aan te vullen. Op eentje na: The KKK took my baby away is een cover die net zo vlamt als het origineel van The Ramones.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMLuister mee
‘Messiah’ met push van de dirigent laat luisteraar in een roes achter
Persoonlijk koppel ik Messiah, HWV 56, het meesterwerk van George Frideric Handel (1685-1759), altijd aan de paastijd. Maar de laatste jaren merk je ook in Nederland dat we dit populaire oratorium - net als in de Angelsaksische landen - steeds vaker met de kersttijd associëren. -
PREMIUMLuister mee
Grote vervoering en liefdesprikkels bij Zweedse componiste
Vrouwen en componeren: die combinatie is lang onderbelicht gebleven of zelfs weggemoffeld. Maar er valt wel degelijk veel te ontdekken, dat is de afgelopen jaren wel gebleken. Een vrouwelijke evenknie van Bach is nog niet gevonden maar in de hoek van de romantici wordt het steeds meer dringen. We hadden al boegbeelden als Clara Schumann (1819-1896) en Cécile Chaminade (1857-1944) en nu zoemt het Zweedse label BIS in op ‘zijn’ Helena Munktell (1852-1919). Zij was in 1918 als enige vrouw medeoprichter van de Zweedse Componistenbond. Van haar muziek verschijnt dezer dagen de tweede cd ooit. -
PREMIUMLuister mee
Haastig ‘Weihnachts-Oratorium’ uit Barcelona mist diepgang
Echt slechte opnamen van Bachs beroemde Weihnachts-Oratorium bestaan volgens mij niet. Komende releases dienen dus aan de hoogste eisen te voldoen. Vandaar dat we benieuwd waren naar de verrichtingen van Jordi Savall (1941) die op 15 augustus deze rubriek binnen denderde met vijf verschrikkelijk mooi gespeelde Beethovensymfonieën en via AliaVox nog net vóór de feestdagen live zíjn visie op de zes kerstcantates uit 1734 presenteert. -
PREMIUM
‘Spuwend commentaar’ op Christus in emotionele ‘Brockes-Passion’
Nu het live bijwonen van de grote Bachpassies wederom niet door kan gaan, is het niet verkeerd om eens wat verder in de vele muziek rond Goede Week en Pasen te snuffelen. Vandaag staat de zojuist door Alpha uitgebrachte Brockes-Passion, uitgevoerd door het ensemble Arcangelo, centraal. -
PREMIUMLuister mee
Rossini’s Franse ‘tweelingbroertje’ tekent voor muziek met een glimlach
In mei is het 150 jaar geleden dat hij stierf in Parijs. Daniel François Esprit Auber (1782-1871) was ooit een van de populairste componisten uit de Franse romantiek maar tegenwoordig wordt de voormalige conservatoriumdirecteur eigenlijk alleen herinnerd door historici. En dat vanwege zijn opera La Muette de Portici die in Brussel in 1830 de aanstoot tot de onafhankelijkheid van België gaf.
-
Drive-By Truckers nemen teloorgang VS niet voor lief
De Amerikaanse Drive-By Truckers laten horen dat het in de pop- en rockmuziek nog steeds mogelijk én relevant is om een album vol sociaal realisme te maken. -
PREMIUMLuister mee
Een botterik op de bok maar dan een met gouden handen
George Szell (1897-1970) was een dirigent die tientallen jaren lang op allerlei labels veel opnamen maakte. Columbia, Decca, EMI en andere platenmaatschappijen legden de prestaties van de legendarische perfectionist vast. -
PREMIUM
Venturini’s vakmanschap staat garant voor feestelijke genietmomentjes
Van de vele Duitse vorstenhoven was het Hannover van de Welfen rond 1700 bepaald niet het minste. In de paleizen van de Brunswijkse keurvorsten Ernst August en zijn zoon George Ludwig (die het tot koning van Groot-Brittannië schopte) verkeerden interessante figuren als de filosoof Gottfried Wilhelm Leibnitz (1646-1716) en de kapelmeester Francesco Venturini (1675-1745). De eerste is nog steeds beroemd, de tweede totaal vergeten. Maar gelukkig zet het label Audite hem dit voorjaar flink in de schijnwerpers met een fijne productie.
0 reacties