Philippe Herreweghe met zijn derde Johannes-Passion.
Volledig scherm
PREMIUM
Philippe Herreweghe met zijn derde Johannes-Passion. © Phi

Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.

Johannes-Passion

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    Philippe Herreweghe
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Grundmann-Quartett kan uitstekend uit de voeten met Druschetzky’s capriolen
    PREMIUM
    Recensie

    Grund­mann-Quar­tett kan uitstekend uit de voeten met Druschetzky’s capriolen

    Grasduinen in onbekend repertoire kan mooie pareltjes opleveren. Bij het Duitse label CPO weten ze daar alles van. Het Grundmann-Quartett is in 2013-2014 opnamen gestart voor een (complete?) serie hobokwartetten van Georg Druschetzky (1745-1819) en het (vorig jaar pas uitgebrachte) eerste deel mag er wezen. Hoboïst Eduard Wesley is de ster maar Ulrike Titze, viool, Bettina Ihrig, altviool, en Ulrike Becker, cello, kunnen er ook wat van.