Ook 'Christus' maakt zijn opwachting tijdens memorabele Milanese avond

RecensieDirigent Riccardo Chailly zette in 2015 bij zijn aantreden in de Scala van Milaan als opvolger van Daniel Barenboim meteen de opera op het repertoire die Verdi in 1845 voor dit theater had geschreven en die daar sinds 1865 niet meer gespeeld was. Met de Russische diva Anna Netrebko in de titelrol sloeg Giovanna d'Arco ('Jeanne d'Arc') in als een bom.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
Volledig scherm
© PR

De begin december 2015 genoteerde première, tevens de opening van het culturele seizoen, was trouwens een kwestie van topsecurity: in het Milanese centrum werden zware rellen verwacht.

Gelukkig viel het uiteindelijk nogal mee. Maar in de omgeving liepen wel honderden agenten rond om zo'n 2.000 operabezoekers een ontspannen avondje uit te bezorgen.

Deze Blu-ray van Decca toont overigens een van de andere speelavonden (23 december 2015), toen Carlo Álvarez wél de rol van de vader van Jeanne vertolkte (hij ontbrak op de première).

Kathedraal

De regie van van het Belgisch-Franse duo Moshe Leiser en Patrice Caurier presenteert de opera in volle glorie met herinneringen aan de Middeleeuwen (de geheel in goud gehulde koning en het kuras van Jeanne) en de tijd van Verdi. Centraal staat de relatie tussen Jeanne en haar vader. Het bed in de slaapkamer van de Maagd van Orléans blijft de hele voorstelling zichtbaar en deelt zelfs het podium met de kathedraal van Reims. 

Indrukwekkend is het toneelbeeld tijdens Tu sei bella wanneer het grote vaandel wordt getoond. Nog meer kippenvelmomenten? De veldslagscène na het a capella gezongen trio, Jeanne te midden van de duivels, en de kroning in Reims tegen het decor van de kathedraal met de koning op zijn ros. Trouwens, ook 'Christus' maakt nog even zijn opwachting. Compleet met kruis.

Mekka

Toch zijn het de zinderende muziek van de jonge Verdi en de vocale prestaties die alle aandacht opeisen. Plezierige bijkomstigheid: voor de uitvoering maakt Chailly gebruik van de editie uit 2008 waarin onder meer alle cabaletta's compleet (dus met herhaling!) zijn opgenomen.

Ster is Anna Netrebko die zich volledig op haar partij stort. Dat schotelt ons een intense, soevereine vertolking voor. Ongelofelijk mooi ook. Eén van de vele hoogtepunten is de aria uit de eerste akte (met het Mariabeeld), gevolgd door het onbegeleide trio met Francesco Meli en Carlos Álvarez. Hier hoor je echt dat je in het mekka van de opera bent. Net als in de soloscène en het 'koningsduet' in de tweede akte.

Karaktervol

Laatstgenoemde zanger, die in deze heftige opera zijn dochter aan de Engelsen verraadt, imponeert met een grote karaktervolle stem die laat horen hoe een échte bariton hoort te klinken (pace Plácido Domingo). Ook de koningsrol is optimaal bezet. Meli voldoet aan alle verwachtingen. Hij is duidelijk een van de grote Verdi-stemmen van dit moment.

Koor en orkest van La Scala laten horen dat ze Verdi in de genen hebben. Idiomatischer dan dit krijg je het niet. In Wenen noch in New York.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).