Volledig scherm
PREMIUM
Cameron Carpenter © PR

Orgelgeweld met toeters en bellen in opgepimpte ‘Paganinirapsodie’

RecensieOrganisten willen het liefst een eigen orgel. Meestal staat dat in een kerk of concertzaal. Maar de hippe cross-over specialist Cameron Carpenter (1981) had een ander idee. In 2013 liet de Amerikaan, die veel weg heeft van ‘Edward Scissorhands’, bij Marshall & Ogletree LLC een speciaal orgel voor zichzelf bouwen in de trant van de grote stedelijke concertorgels van zo’n eeuw geleden. 

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Denk bijvoorbeeld aan een Nederlandse variant zoals het grote AVRO-concertorgel van de legendarische spelers Pierre Palla en Cor Steyn.

Een bijzonder instrument, dat International Touring Organ (ITO) met zijn vijf manualen, 207 registers en niet minder dan negentig koppelingen. Het onderging in Carnegie Hall in New York de vuurdoop, reisde daarna naar Wenen en andere plaatsen om vervolgens in 2018 in het Berlijnse Konzerthaus te belanden.

In die laatste concertzaal, waar onlangs nog het Symphonieorkest Nijmegen te gast was met Verdi, legde Carpenter vorige zomer enkele ‘showpieces’ vast voor het label Sony.

Het hoofdgerecht bestaat uit een eigen bewerking (2016) van de hels moeilijke Rapsodie over een thema van Paganini van Rachmaninov (in een bewerking van de organist) en het Orgelconcert van Poulenc.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.