Marianna Martines
Volledig scherm
PREMIUM
Marianna Martines © PR

Oud en nieuw ontmoeten elkaar bij Marianna Martines

luister meeDe opmars van vrouwen in het klassieke repertoire is onstuitbaar. Met dank aan de afdeling Gender Studies van het Salzburgse Mozarteum en het avontuurlijke Duitse label CPO kunnen we nader kennismaken met een tot dusverre nauwelijks bekende goede vriendin van Mozart: de Weense Marianna Martines (1744-1812). 

1 reactie

  • T.A. Zweers - rasing

    3 maanden geleden
    Echt verjaardagsmuziek, hartelijk gefeliciteerd Maarten-Jan! 🌺 🎶
  1. Droomsoliste brengt het ‘ewig Weibliche’ tot in de finesses tot uiting
    PREMIUM
    luister mee

    Droomsolis­te brengt het ‘ewig Weibliche’ tot in de finesses tot uiting

    Soms bieden jubilea nét dat moment om je muzikale horizon te verbreden. Bijvoorbeeld het 150ste geboortejaar van Alexander von Zemlinsky (1871-1942). Dankzij het label Capriccio kan iedereen nu op een fijne manier kennismaken met deze toch wat ondergesneeuwde, zeer begaafde Weense componist. En wie de muziek van de zwager van Schönberg en ex-geliefde van Alma Schindler, de latere mevrouw Mahler, via deze zes cd’s voor het eerst hoort, zal beslist versteld staan.
  2. Lyrische passie en vaderlijke hartstocht komen flink binnen
    PREMIUM
    Luister mee

    Lyrische passie en vaderlijke hartstocht komen flink binnen

    Arrangementen kunnen net zo mooi uitpakken als het origineel. Toch was Johannes Brahms (1833-1897) bijna aan het eind van zijn leven niet voor de volle honderd procent tevreden over de bewerking voor zijn twee klarinetsonates voor altviool. Had hij de uitvoering door Antoine Tamestit (1979), altviool, en Cédric Tiberghien (1975), piano, gehoord, dan was hij wellicht alsnog gevallen voor die alternatieve versie. Wie zal het zeggen?
  3. Waterlanders liggen op de loer in luisterrijke nieuwe ‘Matthäus-Passion’
    PREMIUM
    luister mee

    Waterlan­ders liggen op de loer in luisterrij­ke nieuwe ‘Mat­thäus-Passion’

    Afstand houden maakt het zingen en begeleiden van de Matthäus-Passion er niet makkelijker op. Dat onderkent ook de bekende Bachdirigent Hans-Christoph Rademann (1965). Maar hij benadrukt dat zijn solisten en de leden van de Gaechinger Cantorey in november 2020 bepaald vleugels kregen van het feit dat ze überhaupt tijdens de lockdown ‘even’ een opname in het Duitse Ludwigsburg mochten maken. Het label Accentus Music voegt vlak voor Pasen een parel toe aan de omvangrijke passiediscografie.