Volledig scherm
Buddy & Julie Miller © PR

Scènes uit een huwelijk met de Millers

Met een ontwapenende eerlijkheid heeft het creatieve echtpaar Buddy en Julie Miller zijn persoonlijke sores verwerkt op Breakdown On 20th Ave. South. 

De albumtitel verwijst naar het adres in Nashville waar het stel lief, leed en soms werk deelt. Het is tien jaar geleden dat de Millers samen een plaat maakten en in die tijd is er nogal wat gebeurd waardoor hun relatie op de proef werd gesteld. 

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

De aan de spierziekte fybromyalgie lijdende Julie Miller worstelde zo met haar gezondheid dat ze er depressief van werd. Net op dat moment kon het werk bij haar musicerende man, die ooit de kost verdiende met de verkoop van muziekapparatuur en -instrumenten, niet op. 

Zo toerde hij met Robert Plant en Alison Krauss ter ondersteuning van hun album Raising sand en nam hij in de studio platen op met Richard Thompson, Steve Earle en Solomon Burke.

Tweede natuur

Mevrouw Miller, een spiritueel wezen voor wie het doorvoelen van emoties een tweede natuur is, bleef vaak alleen achter en miste haar man terwijl ze hem juist nu zo hard nodig had. 

Wat dat met haar deed, schreef ze van zich af in dik vijftig liedjes, waarvan een deel het nieuwe album haalde. Het zijn teksten die binnen komen, omdat in de spiegel die Julie Miller zichzelf en haar partner voor houdt de luisteraar ook zichzelf en zijn eigen tekort komen kan herkennen.        

Ziel en zaligheid

Buddy Miller, die zijn vrouw op enig moment spijt betoonde over wat veel weg had van een vlucht in zijn werk, stopte ziel en zaligheid in de muzikale productie van dit thuis opgenomen album. Hij wilde vooral het schrijfwerk van Julie volledig tot zijn recht laten komen. 

Dat is driewerf gelukt. Dit is een intense plaat over liefde, onzekerheid, teleurstelling, woede, afstand, mededogen en loyaliteit. En ook nog over verlies en afscheid, dankzij het mooie, aan haar door een dodelijke bliksemschicht getroffen jongere broer opgedragen Storm and kisses

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Pracht en praal van Versailles schalt door de speakers
    PREMIUM
    recensie

    Pracht en praal van Versailles schalt door de speakers

    Op deze cd van Alpha vinden we een van de meest opvallende muziekstukken met een eigen historisch verhaal. Componist Jean-Baptiste Lully (1632-1687) dirigeerde zijn feestelijke Te Deum (‘U God’) zoals gebruikelijk met een stok en deed dat zo gedreven dat hij op een ongelukkige wijze met de metalen knop keihard op zijn voet stampte, gangreen opliep en daar enkele weken later aan overleed. Sindsdien hanteren dirigenten liever een stokje. Dat is een stuk lichter en eleganter.
  2. Niemand had zo'n bijzonder lijntje met Verdi als Bergonzi
    PREMIUM
    Luister mee

    Niemand had zo'n bijzonder lijntje met Verdi als Bergonzi

    Vijf jaar geleden overleed een van de grootste Italiaanse tenoren ooit: Carlo Bergonzi (1924-2014). Hij startte in 1948 als bariton, maar dat was geen succes. Na de overschakeling op het tenorvak stond hij al snel op grote operapodia als de Scala van Milaan (1953) en The Met in New York (1956). In The Big Apple speelde hij in dertig jaar tijd meer dan 300 keer hoofdrollen in opera’s van Verdi, Puccini en de veristische meesters.