Schuberts zang klinkt meer 'fern' dan 'nah'

recensieDe in Nijmegen wonende sopraan Francine van der Heijden kreeg indertijd nationale bekendheid toen ze solo zong tijdens de uitvaart van prins Claus (2002). Op cd-gebied scoorde de zangeres onder meer in de Mozart Editie van Kruidvat (diverse opera's) en met Mendelssohnliederen. Op Quintone is inmiddels een nieuw album Schubert: fern und nah verschenen en dat biedt qua instrumentale invulling de nodige verrassingen.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Van de op zich bekende liederen van Franz Schubert wordt een aantal in een nieuw jasje gestoken met arrangementen voor harmonium, basgitaar en harp. Voor de uitvoering tekenen toetsenist Dirk Luijmes (onder meer begeleider van het Bachkoor Nijmegen), basgitarist Reyer Zwart (producent van Freek de Jonge en anderen) en de bekende harpist Remy van Kesteren. Verder komen in actie Phyllis Ferwerda (piano), Bart van Oort (fortepiano) en Frank van den Brink (klarinet).

Kansen

Van Oort en Van den Brink zijn samen te horen in Der Hirt auf dem Felsen. Zij geven de sopraan op poëtische wijze prachtig tegenspel in deze op en top romantische scène. Tempi, samenspel en frasering zijn allemaal prima in orde. Maar Francine van der Heijden laat kansen liggen als het gaat om dictie en tekstbeleving. Het klinkt allemaal lief maar behoorlijk afstandelijk. Meer 'fern' dan 'nah'. Vergelijkingen met Elly Ameling, Helen Donath en Lucia Popp vallen helaas in Van der Heijdens nadeel uit.

Nähe des Geliebten opent met hoorbare voetstappen. Symbolisch voor het afscheid van de geliefde? Eerder in het recital viel me een sterke ruis op (de zee?; na Geheimes en na Der Musensohn). Bij Nähe des Geliebten van Micha Hamel (de enige, in dit Schubertrecital verdwaalde moderne componist) horen we eerst een deur openen en sluiten. De zetting valt hier een beetje buiten de boot maar is zeker de moeite waard. Van der Heijden toont duidelijk haar affiniteit met eigentijdse muziek.

Licht und Liebe (decent begeleid door Ferwerda) klinkt te netjes en mist bij Francine van der Heijden en bas-bariton Marc Pantus de dramatiek die de mezzo Janet Baker en Dietrich Fischer-Dieskau 45 jaar geleden in deze muziek wisten te leggen.

Paniek

Het emotioneel in paniek rakende jongemeisje in Gretchen am Spinnrade is bij Van der Heijden niet veel meer dan een braaf 'Grietje'. Een vondst is hier wel de inzet van de harp als begeleiding. Van Kesteren speelt een fantastische partij.

Net als Bart van Oort in Herbstlied. In dit lied lijkt de zangeres eindelijk de haren los te gooien. Dirk Luijmes geeft met zijn harmonium een welkome nieuwe dimensie aan Der Leiermann. Mooie melancholie ook in Van der Heijdens stem. Voor Abendstern geldt hetzelfde. Heel bijzonder en ontroerend, die combi van sopraan en basgitaar.

Prettig trouwens dat dit album Nederlandse vertalingen bevat.

Volledig scherm
Cd-hoes. © pr
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).