Volledig scherm
PREMIUM
© pr

Sidderen en optimaal genieten van Liszt's hellepijnen en hemelse visioenen

En opnieuw scoort de Staatskapelle Weimar met Kirill Karabits op de bok in muziek van Franz Liszt. Was het eind februari 2019 het onbekende onvoltooide operafragment Sardanapalo dat deze rubriek haalde, nu komt het Duitse label Audite met de volgende verrassing.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Natuurlijk zijn de Dante Symfonie en het symfonisch gedicht Tasso, Lamento e Trionfo vaker opgenomen, bijvoorbeeld door Bernard Haitink of Kurt Masur. Maar van de Künstlerfestzug zur Schillerfeier (‘Feestoptocht van de kunstenaars bij de Schillerherdenking’) zal nauwelijks iemand ooit een noot gehoord hebben. Het werk is geschreven naar aanleiding van de honderdste geboortedag van Friedrich (von) Schiller (1759-1805) en mag gehoord worden.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Bijzondere ontdekkingstocht eindigt met gelukzalig gevoel
    PREMIUM
    Luister mee

    Bijzondere ontdek­kings­tocht eindigt met gelukzalig gevoel

    En haar gepassioneerde naspeuringen gaan onvermoeibaar door. De Nederlands-Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari vindt dat de wereld kennis moet maken met de vrijwel vergeten Wilhelm Berger (1861-1911) en daarom is er nu, vrij snel na haar eerste album uit het voorjaar van 2018, een tweede release op het label Et’cetera. Helaas zal er door de coronacrisis dit keer echter geen sprake zijn van presentatieconcerten.
  2. Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk
    PREMIUM

    Onopgesmuk­te ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

    Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.