Ina Siedlaczek - Deutsche Arien.
Volledig scherm
Ina Siedlaczek - Deutsche Arien. © PR

Sopraan en 'compagnie' laten geen enkele kans liggen

recensieIn de barokmuziek speelt het continuo een belangrijke rol. De begeleidende instrumenten leggen het solide harmonische fundament onder de melodielijn en bieden de musici ruimte voor kleur, variatie en eigen inbreng.

  1. Symfonisch ‘Canto Ostinato’ verslaat onvoltooide trilogie
    PREMIUM

    Symfonisch ‘Canto Ostinato’ verslaat onvoltooi­de trilogie

    Op lig- en gewone concerten kom je het populairste Nederlandse moderne muziekstuk geregeld tegen. In allerlei bewerkingen. Je kunt er zelfs met een ligstoel de kerk voor in. Maar een versie voor symfonieorkest van Canto Ostinato ontstaat pas in 2016, vier jaar na de dood van componist Simeon ten Holt en veertig jaar na de oorspronkelijke zetting voor vier piano’s. Het Residentie Orkest tekent in 2017 voor de première.
  2. Houterige historische vleugel staat ultieme impact in de weg
    PREMIUM
    luister mee

    Houterige histori­sche vleugel staat ultieme impact in de weg

    Afgelopen zaterdag voerde Alexander Melnikov (1973) nog live Mozart en Mendelssohn uit met het Orkest van de Achttiende Eeuw in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ. Op de internationale podia is hij een graag geziene klavierspeler die zijn weg niet alleen op de moderne concertvleugel maar ook op de fortepiano weet te vinden. Op zijn nieuwste Brahms-cd voor Harmonia Mundi bewandelt de Rus in Zwitserland echter een middenweg: Melnikov bespeelt een historische Blüthnervleugel uit 1859.