Volledig scherm

Sopraan neemt luisteraar mee op roerende ontdekkingsreis

ReviewRECENSIE - Vaak wordt Das Marienleben van Paul Hindemith (1895-1963) niet uitgevoerd. Dat is niet zo vreemd want deze op teksten van Rainer Maria Rilke gebaseerde cyclus over het leven van de Moeder Gods doet een heftig beroep op de capaciteiten van de vocalist en de pianist.

Eenzame hoogte

Het label Alpha neemt de handschoen op en hoe! Sopraan Juliane Banse en pianist Martin Helmchen zijn helemaal voor hun zware taak berekend. Banse heeft haar sporen ruimschoots verdiend in twintigste-eeuws repertoire (Mahler, Schönberg bijvoorbeeld) en dat hóór je. Met de complexe emoties en hun muzikale uitdrukking weet ze terdege raad. Middenregister, hoogte: alles staat perfect op scherp om de luisteraar mee te nemen op deze roerende ontdekkingsreis. De pure lyriek, de heerlijke intonatie en de voortreffelijke dictie: ze bevinden zich allemaal op eenzame hoogte.

Hartverscheurend

Een heerlijk moment levert het zevende lied Geburt Christi op. De contrastrijke inhoud van Rilkes tekst, die de hemelse luister van het kerstkind tegenover de aardse pracht van de drie koningen plaatst, wordt door Hindemith groots opgepakt. Dramatisch, maar met een open einde, gaat het vervolgens toe in Rast auf der Flucht in Ägypten.

Hartverscheurend zijn de twee delen rond Christus' lijden en sterven. De intense droefheid en ontgoocheling van het moederhart krijgen van Juliane Banse een oprechte, sterk doorleefde en toch meditatieve vocale uitstraling. In
Pieta domineert de sfeer van een eigentijds lamento.

Fluwelen toucher

De begeleiding van Martin Helmchen vormt een organisch geheel met de stem. Ook hem ontgaan de fijnste nuances niet. Zijn spel is suggestief en beweegt zich van een fluwelen toucher naar een felle attaque. Van dat laatste vormt het vijfde lied Argwohn Josephs een mooi voorbeeld. Het laat horen hoe expressionistisch Hindemith in 1923 nog componeerde. Fijn daarom dat Alpha koos voor de oorspronkelijke versie en niet voor de uitgebreide herziening van 1948.

Volledig scherm
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.
  4. Kamermuzikaal genoegen in ‘open air’ muziek
    PREMIUM
    Recensie

    Kamermuzi­kaal genoegen in ‘open air’ muziek

    RECENSIE - Jean-François en zijn broer Pierre-Yves Madeuf zijn experts in het bespelen van de natuurtrompet en de natuurhoorn, beide instrumenten zonder ventielen. Hun authentieke klank maakt het voor luisteraars mogelijk werkelijk geraakt te worden door ‘oude muziek’. Dat is één van de vele pluspunten van de feestelijke cd Per tromba & corno da caccia van het label Ricercar rond de Hamburgse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).