Volledig scherm

Sopraan neemt luisteraar mee op roerende ontdekkingsreis

ReviewRECENSIE - Vaak wordt Das Marienleben van Paul Hindemith (1895-1963) niet uitgevoerd. Dat is niet zo vreemd want deze op teksten van Rainer Maria Rilke gebaseerde cyclus over het leven van de Moeder Gods doet een heftig beroep op de capaciteiten van de vocalist en de pianist.

Eenzame hoogte

Het label Alpha neemt de handschoen op en hoe! Sopraan Juliane Banse en pianist Martin Helmchen zijn helemaal voor hun zware taak berekend. Banse heeft haar sporen ruimschoots verdiend in twintigste-eeuws repertoire (Mahler, Schönberg bijvoorbeeld) en dat hóór je. Met de complexe emoties en hun muzikale uitdrukking weet ze terdege raad. Middenregister, hoogte: alles staat perfect op scherp om de luisteraar mee te nemen op deze roerende ontdekkingsreis. De pure lyriek, de heerlijke intonatie en de voortreffelijke dictie: ze bevinden zich allemaal op eenzame hoogte.

Hartverscheurend

Een heerlijk moment levert het zevende lied Geburt Christi op. De contrastrijke inhoud van Rilkes tekst, die de hemelse luister van het kerstkind tegenover de aardse pracht van de drie koningen plaatst, wordt door Hindemith groots opgepakt. Dramatisch, maar met een open einde, gaat het vervolgens toe in Rast auf der Flucht in Ägypten.

Hartverscheurend zijn de twee delen rond Christus' lijden en sterven. De intense droefheid en ontgoocheling van het moederhart krijgen van Juliane Banse een oprechte, sterk doorleefde en toch meditatieve vocale uitstraling. In
Pieta domineert de sfeer van een eigentijds lamento.

Fluwelen toucher

De begeleiding van Martin Helmchen vormt een organisch geheel met de stem. Ook hem ontgaan de fijnste nuances niet. Zijn spel is suggestief en beweegt zich van een fluwelen toucher naar een felle attaque. Van dat laatste vormt het vijfde lied Argwohn Josephs een mooi voorbeeld. Het laat horen hoe expressionistisch Hindemith in 1923 nog componeerde. Fijn daarom dat Alpha koos voor de oorspronkelijke versie en niet voor de uitgebreide herziening van 1948.

Volledig scherm
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).