'Stemacrobate' Julia Lezhneva klinkt boven alles gladjes

recensieDe Russische coloratuursopraan Julia Lezhneva (27) treedt met dit Graun-recital in de voetsporen van de fameuze sopraan Joan Sutherland (1926-2010), bijgenaamd La Stupenda ('De prachtige' of 'De wonderbaarlijke'). Haar album met, onder andere, highlights uit de opera Montezuma van Graun verscheen indertijd ook op Decca.

Ook met de mezzosopraan Cecilia Bartoli (51) heeft de Russin iets gemeen. Ze delen een fijne neus voor research in oude archieven. Lezhneva bezocht de Staatsbibliotheek in Berlijn en raakte daar onder de bekoring van het grotendeels vergeten oeuvre van de plaatselijke componist Carl Heinrich Graun (1703/04-1759).

Gladjes

Volledig scherm
Julia Lezhneva. © PR

Lezhneva dook onder het stof twaalf opera-aria's op die, op één uitzondering na, nog nooit zijn opgenomen. Dat prikkelt al bij voorbaat de aandacht en de zangeres weet de verwachtingen ten dele waar te maken, samen met Concerto Köln en dirigent Mikhail Antonenko.

Graun schrijft virtuoos en dat klinkt op deze cd nog eens extra spannend omdat Antonenko er flink de pas in zet. Geen punt voor Julia Lezhneva. Als een stemacrobate slaat ze zich door alle loopjes en verdere uitdagingen heen.

Ook in dat opzicht staat ze met La Bartoli op één lijn. Eén verschil: de Italiaanse maakt veel meer werk van kleurrijke tekstinterpretatie, al klinkt die soms gekunsteld. Lezhneva klinkt indrukwekkend maar boven alles gladjes.

Adrenaline

De operatitels op dit schijfje zullen de liefhebbers bekend voorkomen. Ifigenia in Aulide, L'Orfeo, Armida, Rodelinda: het zijn namen die ook Grauns tijdgenoten Gluck, Haydn en Händel de moeite van het schrijven van een theaterwerk waardig achtten. De Berlijner doet qua inspiratie niet voor hen onder en het is onvoorstelbaar dat niemand deze muziek eerder een blik waardig heeft gekeurd.

Neem nou Il mar s'inalza e freme ('De zee verheft zich bevend'), de aria van Eurydice uit L'Orfeo. Hier spat de adrenaline in het rond. Een stukje vuurwerk van jewelste met feilloos gezongen trillers. Hoeft die vrouw geen adem te halen? Uit dezelfde opera zingt Julia Lezhneva de rustigere aria van Aristeo. Hier klinkt de stem aan de vlakke kant. Míjn aandacht verslapte in ieder geval.

Halsbrekend

Op zaterdag 11 november staan in het Amsterdamse Concertgebouw zes aria's uit dit album centraal, waaronder het halsbrekende La gloria t'invita ('De roem maant jou') uit Armida. Van Vivaldi klinkt een aria uit de opera Ercole. Concerto Köln tekent ook dan voor de begeleiding. Het ensemble vult het programma van de sopraan aan met werk van Pisendel, Vivaldi en Hasse.

Voor alle liefhebbers van gezongen trapezewerk.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály
    PREMIUM
    RECENSIE

    Dirigente JoAnn Falletta gaat voor 100 procent Kodály

    Een perfect muziekprogramma combineert bekende klanken altijd met minder gangbaar repertoire. En dat heeft het Buffalo Philharmonic Orchestra onder leiding van JoAnn Falletta (chef-dirigent sinds 1999) goed in de oren geknoopt. Zijn nieuwste cd presenteert naast de Dansen van Galánta en de Pauwvariaties ook de Dansen van Marosszék en het Concert voor Orkest. Stuk voor stuk composities van de Hongaarse componist Zoltan Kodály (1882-1967).