'Stemacrobate' Julia Lezhneva klinkt boven alles gladjes

recensieDe Russische coloratuursopraan Julia Lezhneva (27) treedt met dit Graun-recital in de voetsporen van de fameuze sopraan Joan Sutherland (1926-2010), bijgenaamd La Stupenda ('De prachtige' of 'De wonderbaarlijke'). Haar album met, onder andere, highlights uit de opera Montezuma van Graun verscheen indertijd ook op Decca.

Ook met de mezzosopraan Cecilia Bartoli (51) heeft de Russin iets gemeen. Ze delen een fijne neus voor research in oude archieven. Lezhneva bezocht de Staatsbibliotheek in Berlijn en raakte daar onder de bekoring van het grotendeels vergeten oeuvre van de plaatselijke componist Carl Heinrich Graun (1703/04-1759).

Gladjes

Volledig scherm
Julia Lezhneva. © PR

Lezhneva dook onder het stof twaalf opera-aria's op die, op één uitzondering na, nog nooit zijn opgenomen. Dat prikkelt al bij voorbaat de aandacht en de zangeres weet de verwachtingen ten dele waar te maken, samen met Concerto Köln en dirigent Mikhail Antonenko.

Graun schrijft virtuoos en dat klinkt op deze cd nog eens extra spannend omdat Antonenko er flink de pas in zet. Geen punt voor Julia Lezhneva. Als een stemacrobate slaat ze zich door alle loopjes en verdere uitdagingen heen.

Ook in dat opzicht staat ze met La Bartoli op één lijn. Eén verschil: de Italiaanse maakt veel meer werk van kleurrijke tekstinterpretatie, al klinkt die soms gekunsteld. Lezhneva klinkt indrukwekkend maar boven alles gladjes.

Adrenaline

De operatitels op dit schijfje zullen de liefhebbers bekend voorkomen. Ifigenia in Aulide, L'Orfeo, Armida, Rodelinda: het zijn namen die ook Grauns tijdgenoten Gluck, Haydn en Händel de moeite van het schrijven van een theaterwerk waardig achtten. De Berlijner doet qua inspiratie niet voor hen onder en het is onvoorstelbaar dat niemand deze muziek eerder een blik waardig heeft gekeurd.

Neem nou Il mar s'inalza e freme ('De zee verheft zich bevend'), de aria van Eurydice uit L'Orfeo. Hier spat de adrenaline in het rond. Een stukje vuurwerk van jewelste met feilloos gezongen trillers. Hoeft die vrouw geen adem te halen? Uit dezelfde opera zingt Julia Lezhneva de rustigere aria van Aristeo. Hier klinkt de stem aan de vlakke kant. Míjn aandacht verslapte in ieder geval.

Halsbrekend

Op zaterdag 11 november staan in het Amsterdamse Concertgebouw zes aria's uit dit album centraal, waaronder het halsbrekende La gloria t'invita ('De roem maant jou') uit Armida. Van Vivaldi klinkt een aria uit de opera Ercole. Concerto Köln tekent ook dan voor de begeleiding. Het ensemble vult het programma van de sopraan aan met werk van Pisendel, Vivaldi en Hasse.

Voor alle liefhebbers van gezongen trapezewerk.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.
  4. Kamermuzikaal genoegen in ‘open air’ muziek
    PREMIUM
    Recensie

    Kamermuzi­kaal genoegen in ‘open air’ muziek

    RECENSIE - Jean-François en zijn broer Pierre-Yves Madeuf zijn experts in het bespelen van de natuurtrompet en de natuurhoorn, beide instrumenten zonder ventielen. Hun authentieke klank maakt het voor luisteraars mogelijk werkelijk geraakt te worden door ‘oude muziek’. Dat is één van de vele pluspunten van de feestelijke cd Per tromba & corno da caccia van het label Ricercar rond de Hamburgse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).