Volledig scherm
PREMIUM

Superinteressant repertoire uit Goya’s tijd

RECENSIEFranz Joseph Haydn (1732-1809) wordt algemeen als de vader van het strijkkwartet beschouwd. Met Oostenrijk als thuisbasis. Maar er waren in de tweede helft van de achttiende eeuw veel meer componisten bezig om voor het selecte gezelschap van twee violen, altviool en cello te schrijven. Dat gebeurde zelfs tot in Madrid, de stad die we meestal niet terugzien in literatuur over de muzikale hoogtepunten van die periode.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Ten onrechte, zo laat Cobra Records, een van de meest avontuurlijke en ondernemende labels van Nederland, weten. Het nieuwe album Heritage (‘erfenis’) voert ons binnen in een strijkkwartetcultuur, zoals die tussen 1776 en 1808 aan het hof van de Bourbons, de Spaanse royals, en door de aristocratie en rijke burgerij al vroeg gecultiveerd werd, en bevat onder meer premières van Luigi Boccherini (Strijkkwartet in Es, opus 24, nr. 3) en Gaetano Brunetti (Strijkkwartet in Bes). Op 14 mei is de officiële presentatie in het Prado in Madrid.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Bijzondere ontdekkingstocht eindigt met gelukzalig gevoel
    PREMIUM
    Luister mee

    Bijzondere ontdek­kings­tocht eindigt met gelukzalig gevoel

    En haar gepassioneerde naspeuringen gaan onvermoeibaar door. De Nederlands-Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari vindt dat de wereld kennis moet maken met de vrijwel vergeten Wilhelm Berger (1861-1911) en daarom is er nu, vrij snel na haar eerste album uit het voorjaar van 2018, een tweede release op het label Et’cetera. Helaas zal er door de coronacrisis dit keer echter geen sprake zijn van presentatieconcerten.
  2. Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk
    PREMIUM

    Onopgesmuk­te ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

    Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.