Volledig scherm
© DG

Symfonisch eresaluut voor Wubbo Ockels

Astronauten, we zijn ze vaker tegengekomen in de muziek. Denk aan Major Tom van David Bowie, aan de astronaut die door Spinvis een goede reis wordt gewenst op zijn eerste cd. Een hele plaat, van eigen bodem, gewijd aan een astronaut van eigen kweek, die hadden we nog niet.

 De symfonische rockband PBII vult die leemte op met een conceptalbum dat in het teken staat van wijlen Wubbo Ockels. 

Inspiratie

Diens aangrijpende afscheidsspeech voor de wereld, vlak voor zijn dood in 2014, vormde de inspiratie. Het resultaat is vakkundig op de eisen van het genre gesneden en voor wie van bands als Kayak en Yes houdt onderhoudend ook. Zanger Ruud Slakhorst doet met zijn stem wel aan Jon Anderson denken. Gesteund door Ronald Brautigam (gitaar), Alex van Elswijk (bas), Nathalie Mees (sopraan, achtergrondzang), Ton van der Meulen (drums) en Michel van Wassem (keyboard, achtergrondzang) brengt Slakhorst met overtuiging de op Ockels’ boodschap geïnspireerde liedjes, over zwaartekracht, ruimtevaartuigen en de vernietiging waaraan de aarde door menselijk handelen ten prooi dreigt te valle​n. 

Wubbo's echtgenote Joos en dochter Gean gaven hun zegen aan dit project, dat de groep ook in de theaters wil brengen, als rockopera.

  1. Bijzondere ontdekkingstocht eindigt met gelukzalig gevoel
    PREMIUM
    Luister mee

    Bijzondere ontdek­kings­tocht eindigt met gelukzalig gevoel

    En haar gepassioneerde naspeuringen gaan onvermoeibaar door. De Nederlands-Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari vindt dat de wereld kennis moet maken met de vrijwel vergeten Wilhelm Berger (1861-1911) en daarom is er nu, vrij snel na haar eerste album uit het voorjaar van 2018, een tweede release op het label Et’cetera. Helaas zal er door de coronacrisis dit keer echter geen sprake zijn van presentatieconcerten.
  2. Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk
    PREMIUM

    Onopgesmuk­te ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

    Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.