After the Darkness
Volledig scherm
PREMIUM
After the Darkness © Cobra Records

The Hague String Trio laat luisteraars in trance achter

RECENSIEDriekwart eeuw geleden draaiden de verbrandingsovens in concentratiekampen als Auschwitz en Buchenwald op volle toeren. Ook ‘entartete’ componisten werden daar door de nazi’s vergast. Een aantal van hen kwam echter eerst nog in Terezin (Theresienstadt), het bizarre interneringskamp bij Praag, terecht. Hier werd met een cultureel programma de schijn van menselijkheid opgehouden. De dames van het in 2006 ontstane The Hague String Trio staan er op stijlvolle en vooral indringende wijze bij stil. 

1 reactie

  • C.M.E. Well

    2 jaar geleden
    Wat een mooie recensie bij deze prachtige muziek. En wat een ontdekking, de muziek van deze talentvolle, wreed omgebrachte componisten. Een waar eerbetoon, zeer de moeite om te beluisteren. 
  1. Vergeten Britse muziek wakker gekust door nieuwsgierige klarinettist
    PREMIUM
    Luister mee

    Vergeten Britse muziek wakker gekust door nieuwsgie­ri­ge klarinet­tist

    Eén van de zegeningen van de doorbraak van de cd in de jaren tachtig is wat mij betreft de grote uitbreiding van het repertoire. Je zou kunnen stellen dat sindsdien alle hoeken en gaten van de klassieke muziek tegen het licht zijn gehouden. Maar dat lijkt maar zo. De koek is nog lang niet op. Het avontuur lonkt zelfs als nooit tevoren. Luister maar naar de nieuwe release Reawakened van de klarinettist Robert Plane op Champs Hill Records.
  2. Rossini’s Franse ‘tweelingbroertje’ tekent voor muziek met een glimlach
    PREMIUM
    Luister mee

    Rossini’s Franse ‘tweeling­broer­tje’ tekent voor muziek met een glimlach

    In mei is het 150 jaar geleden dat hij stierf in Parijs. Daniel François Esprit Auber (1782-1871) was ooit een van de populairste componisten uit de Franse romantiek maar tegenwoordig wordt de voormalige conservatoriumdirecteur eigenlijk alleen herinnerd door historici. En dat vanwege zijn opera La Muette de Portici die in Brussel in 1830 de aanstoot tot de onafhankelijkheid van België gaf.
  3. Slordige presentatie ontsiert fijne muziek van Händels muzikale maatje
    PREMIUM

    Slordige presenta­tie ontsiert fijne muziek van Händels muzikale maatje

    Bij oudere cd’s kwam het geregeld voor: te weinig tracks, waardoor het zoeken naar muzikale onderdelen van het programma behoorlijk bemoeilijkt werd. Onbegrijpelijk dat het nieuwe album van Challenge Classics met meerdelige werken van Willem de Fesch (1687-1761) slechts zeven tracks telt. Best onhandig. Nu ben je niet alleen ‘gedwongen’ alle Concerti Grossi en het Vioolconcert in c in hun geheel af te luisteren maar worden je ook de onderliggende tempoaanduidingen onthouden. Foei. Mag eigenlijk niet voorkomen.
  4. De Vriend laat twee genieën elkaar postuum de hand reiken
    PREMIUM
    luister mee

    De Vriend laat twee genieën elkaar postuum de hand reiken

    Wat als Mozart in 1765 Händel had kunnen ontmoeten? Was diens invloed op het negenjarige wonderkind dan net zo groot geweest als die van Johann Christian Bach? We zullen het nooit weten. Maar duidelijk is wel dat Wolfgang Amadeus Mozart in zijn Weense jaren stevig in de ban was van Georg Friedrich Händel. Daarom is deze nieuwe cd Arias and Overtures van Challenge Classics ook zo intrigerend. Die combineert heel prikkelend Mozarts Händelbewerkingen met Händels en Mozarts originele werken. Alsof twee genieën elkaar postuum de hand reiken.
  1. Camiel Boomsma presenteert zo vader zo zoon
    PREMIUM
    Luister mee

    Camiel Boomsma presen­teert zo vader zo zoon

    Dat de Amsterdamse pianist Camiel Boomsma (1990) iets heeft met romantische muziek bleek al uit zijn vorige albums met Schubert, Chopin, Liszt en Wagner. Op zijn nieuwste cd Rediscovered (‘Herontdekt’) voor Challenge Classics durft hij de confrontatie ook aan met ònbekende romantici. Uit Nederland. Sterker nog: uit het pas in 1839 bij het koninkrijk getrokken hertogdom Limburg. Boomsma gooit zijn complete vertelkunst en poëtische gaven in de strijd om vader en zoon Hamm aan de vergetelheid te ontrukken.
  2. Genieten van Beethovens fascinerende curiosa
    PREMIUM
    Luister mee

    Genieten van Beethovens fascineren­de curiosa

    Hoeveel pianoconcerten heeft Beethoven nu eigenlijk geschreven? Ik kom op acht én een 256 maten tellend handschrift uit 1814/15, bewaard in Berlijn. Het was één van de verdiensten van het Duitse label Oehms Classics dat het in de aanloop naar het afgelopen Beethovenjaar kwam aanzetten met de wereldpremière van dit door Nicholas Cook en Hermann Dechant voltooide eendelige Zesde pianoconcert in D. Daarnaast zijn er nog zeven andere: de vijf bekende, het met opusnummer 61a uitgegeven arrangement van het Vioolconcert in D, en het zogenaamde Nulde pianoconcert in Es, WoO 4. Eén concert is spoorloos. WoO 4? Dat is gewoon een afkorting voor Werke ohne Opuszahl.