After the Darkness
Volledig scherm
PREMIUM
After the Darkness © Cobra Records

The Hague String Trio laat luisteraars in trance achter

RECENSIEDriekwart eeuw geleden draaiden de verbrandingsovens in concentratiekampen als Auschwitz en Buchenwald op volle toeren. Ook ‘entartete’ componisten werden daar door de nazi’s vergast. Een aantal van hen kwam echter eerst nog in Terezin (Theresienstadt), het bizarre interneringskamp bij Praag, terecht. Hier werd met een cultureel programma de schijn van menselijkheid opgehouden. De dames van het in 2006 ontstane The Hague String Trio staan er op stijlvolle en vooral indringende wijze bij stil. 

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Zij eren met hun door Cobra Records uitgegeven cd After the Darkness de joodse componisten Hans Krása (1899-1944), Gideon Klein (1919-1945), László Weiner (1916-1944), Dick Kattenburg (1919-1944) en Mieczyslaw Weinberg (1919-1996).

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Bijzondere ontdekkingstocht eindigt met gelukzalig gevoel
    PREMIUM
    Luister mee

    Bijzondere ontdek­kings­tocht eindigt met gelukzalig gevoel

    En haar gepassioneerde naspeuringen gaan onvermoeibaar door. De Nederlands-Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari vindt dat de wereld kennis moet maken met de vrijwel vergeten Wilhelm Berger (1861-1911) en daarom is er nu, vrij snel na haar eerste album uit het voorjaar van 2018, een tweede release op het label Et’cetera. Helaas zal er door de coronacrisis dit keer echter geen sprake zijn van presentatieconcerten.
  2. Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk
    PREMIUM

    Onopgesmuk­te ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

    Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.