Volledig scherm
Albumhoes. © pr

Troost van Kacy & Clayton

recensieGestoken in een door Daniel Romano ontworpen retro-hoes laten Kacy & Clayton er ook visueel geen misverstand over bestaan waar ze hun muzikale inspiratie vandaan halen: de vroege jaren zeventig, in hun geval de folk aan de wieg waarvan namen als Bert Jansch en Fairport Convention hebben gestaan. Met The siren’s song leveren Kacy Anderson en Clayton Linthicum de waardige opvolger van het drie jaar geleden uitgebrachte Strange country.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Opnieuw kunnen we ons warmen aan de haast etherische stem van Anderson en de bariton van Linthicum, die bij elkaar kleuren als de stemmen van Richard en Linda Thompson in hun beste dagen. Al zou je van Anderson – dat is ook het enige kritiekpunt bij deze plaat – wat meer helderheid in haar dictie verlangen. De woorden van de prachtige teksten die het duo maakt, zijn op het eerste gehoor soms onverstaanbaar; in de zachte avondbries die uit de mond van sirene Anderson komt, gaan ze over in elkaar als zuchten van de wind.

Luchtigheid

Maar goed, de liedjes. Dat zijn pareltjes over mensen uit net zulke afgelegen streken als het Canadese Saskatchewan waar Kacy en Clayton vandaan komen, die het niet altijd treffen en/of die hun hart niet altijd durven laten spreken, maar bij wie het gevoel overloopt. Introvertie en introspectie, die een verbinding maakt met de luisteraar vanwege de muzikale integriteit waarmee ze worden gebracht. En soms met de luchtigheid van humor die er doorheen prikt, zoals in White Butte County, waar de ik-figuur in een andere stad op zoek moet naar een vrouw omdat in de zijne alle dezelfde grootvader hebben.

Jeff Tweedy, de grote man van Wilco, ontfermde zich over de productie van de plaat, in stijl niet anders dan zijn voorganger, muzikaal wellicht een tandje scherper, maar opnieuw indrukwekkend.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.
  4. Kamermuzikaal genoegen in ‘open air’ muziek
    PREMIUM
    Recensie

    Kamermuzi­kaal genoegen in ‘open air’ muziek

    RECENSIE - Jean-François en zijn broer Pierre-Yves Madeuf zijn experts in het bespelen van de natuurtrompet en de natuurhoorn, beide instrumenten zonder ventielen. Hun authentieke klank maakt het voor luisteraars mogelijk werkelijk geraakt te worden door ‘oude muziek’. Dat is één van de vele pluspunten van de feestelijke cd Per tromba & corno da caccia van het label Ricercar rond de Hamburgse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).