Volledig scherm
PREMIUM
Van Asperens 'Rembrandt-ode' © PR

Van Asperens ‘Rembrandt-ode’ biedt een fijne playlist avant la lettre

RecensieOok deze rubriek ontkomt niet aan het jubileumjaar van de schilder Rembrandt van Rijn (1606-1669). De reden is dat een van beste klavecinisten van Nederland, Bob van Asperen (1947), voor het label Aeolus een ‘Playlist for Rembrandt’ heeft opgenomen. En dat deed hij op een bijzonder instrument uit het Rijksmuseum, een klavecimbel van Petrus Joannes Couchet, stammend uit Antwerpen 1669.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

Wat weinigen zich zullen realiseren is dat dit toetsinstrument ‘Nijmeegse roots’ heeft. Het bevond zich rond 1830 al in het bezit van de Nijmeegse musicus Jan Coenradus Boers (1812-1896) die in de Waalstad onder meer de Liedertafel Caecilia dirigeerde. Het klavecimbel belandde na het overlijden van deze muziekmeester en een van de eerste muziekwetenschappers van Nederland in 1899, mede dankzij de Vereniging Rembrandt, in de collectie van het Rijks.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.