Julius Röntgen
Volledig scherm
PREMIUM
Julius Röntgen © CD-cover

Verdiende aandacht voor Röntgens nostalgie uit ‘voorbije tijden’

Luister meeUitgeblust was hij aan het eind van zijn leven zeker niet. Wel trouw aan zijn eigen principes. De na 1918 tot Nederlander genaturaliseerde Duitse componist Julius Röntgen (1855-1932) bleef tot zijn laatste snik symfonieën schrijven. Tussen 1930 en zijn sterfjaar niet minder dan 19 (!). CPO neemt uitgebreid de tijd om ze uit te brengen. Maar we zijn er bijna.

0 reacties

  1. Brits duo bijt zich vast in pure schoonheid
    PREMIUM
    Luister mee

    Brits duo bijt zich vast in pure schoonheid

    Rachel Podger (1968) kennen we natuurlijk als de barokvioliste die voor Channel Classics een meesterlijke nieuwe visie op de complete Mozartsonates presenteerde. Zij ging met klavierspeler Christopher Glynn (1974) zelfs onvoltooide vioolwerken van Amadeus te lijf (zie de aflevering van 28 juli 2021). Nu stoot zij door richting Beethoven en het resultaat is net zo verfrissend. Glynn is wederom de muzikale partner en begeleidt haar op een Érardvleugel uit 1840.
  2. ‘Verborgen reünie’ zonder knuffels maar met opgewonden standje
    PREMIUM
    luister mee

    ‘Verborgen reünie’ zonder knuffels maar met opgewonden standje

    Toen we dachten ons normale leven weer op te kunnen pakken, hoorde ik dit schitterende gezelschap live in de Nijmeegse Vereeniging. Dat was twee maanden geleden. Met de prachtige productie Die Schauspieldirektorin. Maar de strijkers van het Orkest van de Achttiende Eeuw waren al eerder ‘stiekem’ tijdens de vorige lockdown bij elkaar. Van die Hidden Reunion in de Amsterdamse Keizersgrachtkerk verschijnt nu op Glossa een album met muziek van Bach en Telemann. In de weken vóór Kerstmis, waarin een nieuwe lockdown alle avondactiviteiten tot ‘no go area’ heeft verklaard.
  3. Bij de Kuijkens regeert rigide strakheid
    PREMIUM
    Luister Mee

    Bij de Kuijkens regeert rigide strakheid

    ‘Mozart met de familie’ laat ons horen hoe de Belgische Oude Muziekspecialisten Sigiswald, Sara en Marie Kuijken het genie onder de huid proberen te komen. Dat lukt ze gedeeltelijk want een betere akoestiek dan deze opname uit Kortrijk laat horen, had het aardige programma meer warmte kunnen bezorgen. Nu klinkt het nogal stekelig en vinnig, met name bij de strijkers. Het klavier (een kopie van Stein 1785) lijkt in een holle ruimte geplaatst.