Verfijning is het sleutelwoord bij Riccardo Muti

recensieIn Wenen kozen ze 1 januari opnieuw voor de Italiaanse maestro en operadirigent Riccardo Muti. Voor de vijfde keer sinds 1993. Maar de dirigent is dan ook zeer populair in de Donaumetropool en elders in de klassieke wereld.

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling

In de prachtig met rozen en amarylissen versierde Gouden Zaal van de Wiener Musikverein zetten Muti en de Wiener Philharmoniker meteen de toon met de beroemde Einzugsmarsch uit de operette Der Zigeunerbaron van Johann Strauss. Flair en statigheid wisselen elkaar af.

Daarna is het de beurt aan de wals
Wiener Fresken van broer Josef ('Pepi') Strauss. Een gevoelige inleiding door de solocellist vormt de opmaat voor een wonderschone sequens van walsmelodieën. Ondertussen voert de camera ons door de kunstschatten en pronkzalen van de Nationalbibliothek die dit jaar haar 650-jarig jubileum viert.

Mark Rutte

Opvallend zijn de milde tempi en de relaxte dirigeerwijze van Muti (soms doet hij ook helemaal níets). De Polka française Brautschau, gerecycled uit Der Zigeunerbaron, is er een mooi voorbeeld van en warempel: ook onze Mark Rutte komt nog even in beeld, met in zijn gezelschap de jonge Oostenrijkse bondskanselier. Of was het nu andersom?

Leichtes Blut verandert daarna de zaken subiet. Het tempo is hier duizelingwekkend. Maar dat moet ook bij een Polka schnell.

Vader Strauss wordt niet vergeten: het orkest speelt, naast een eerbetoon aan de 150 jaar geleden componist Rossini, zijn Marienwalzer. Zo elegant als het hier klinkt met al die korte fraseringsbogen, dat kan alleen maar door dit orkest met zijn gigantische nieuwjaarstraditie sinds 1939/1941. Mooi delicaat ook, met af en toe ondersteunend harpspel. Knap zoals Muti het orkest hier en elders volkomen natuurlijk laat ademen.

Porseleinfabriek

Volledig scherm
Omslag album. © pr

Uiteraard is er ruimte voor tijdgenoten van de Straussdynastie. De Napolitaanse dirigent laat zich Verdi niet ontgaan. Na de pauze klinkt bovendien vol overgave de ouverture Boccaccio van Von Suppé.

Verfijning - het is het sleutelwoord van het Neujahrskonzert 2018 - spreekt uit de wals
Myrtthenblüthen van Johann Strauss Sohn. Met tijdens de introductie de harpiste in de hoofdrol. De camera neemt ons hier mee naar een prachtige porseleinfabriek. Deze wals heeft overigens te maken met Sissi's schoondochter Stephanie van België.

Net als de
Stephanie-Gavotte van Czibulka die evenmin op dit programma ontbreekt. Met elegant ballet van de Wiener Staatsoper in een onverwachte Jugendstil ambiance van architect Otto Wagner.

De grote nostalgische concertwals
Geschichten aus dem Wienerwald is een wens van de dirigent en wordt ondersteund met origineel citerspel en schitterende camerabeelden. Laat dat maar aan de ORF over. Spetterend sluitstuk van het officiële programma: Rosen aus dem Süden. Bedwelmend mooi uitgevoerd en met ballet.

Plaatjesboek

De pauzefilms zijn de laatste jaren óók om door een ringetje te halen. Op de blu-ray van Sony staat dit keer het modernisme in het toch altijd weer als conservatief beschouwde Wenen centraal: we bladeren door een prachtig plaatjesboek over Otto Wagner en zijn generatie van kunstenaars.

De camera gaat zelfs buiten het centrum van Wenen. Naar de Kirche am Steinhof waar vier blazers recht doen aan die fascinerende ruimte en akoestiek. Heerlijk.

Dank aan Sony voor zoveel moois bij de start van het nieuwe jaar! De blu-ray verschijnt 26 januari, de cd's zijn er al.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl
    PREMIUM
    Recensie

    Een eerbetoon aan Bernstein in home video stijl

    Deze blu-ray van C Major vertelt het verhaal van de eerste contacten tussen de beroemde Amerikaanse dirigent, componist en pedagoog Leonard Bernstein (1918-1990) en de tijdelijke bewoners van het kasteel Salzau in het Duitse Sleeswijk-Holstein. Een relatie die in 1988 ontstond op instigatie van Justus Frantz (1944). Deze pianist wilde naar het voorbeeld van het Amerikaanse Tanglewood in Europa een festival voor jonge musici met Bernstein als artistiek leider en grote inspirator.
  2. Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslange liefde voor Mozart
    PREMIUM
    Recensie

    Mayrs kerkmuziek getuigt van een levenslan­ge liefde voor Mozart

    Op Naxos ontstaat zo langzamerhand een behoorlijk gevarieerd beeld van Johann Simon Mayr (1763-1845), de tot voor kort vergeten leermeester van Donizetti en productief schrijver van opera- en kerkmuziek. Met de tweede cd gewijd aan (mariale) motetten laat zijn voornaamste pleitbezorger, de Duitse koordirigent en organist Franz Hauk, opnieuw zijn licht schijnen over de geestelijke muziek van deze belangrijke Italiaanse componist van rond 1800, de periode vlak voor de opkomst van Rossini.
  3. Heerlijke helderheid in geestelijke muziek voor miljonair Chandos
    PREMIUM
    Recensie

    Heerlijke helderheid in geestelij­ke muziek voor miljonair Chandos

    Met Georg Friedrich Händel (1685-1759) gaat het in 1717 niet goed. Hij krijgt geen salaris meer voor het lesgeven aan de jonge Engelse royalty en in Londen keert het publiek zich af van zijn opera’s. Gelukkig is daar de door zijn werk voor defensie schatrijk geworden James Brydges, graaf van Carnarvon en vanaf 1719 hertog van Chandos. Eenmaal lid van zijn entourage op Cannons House schrijft Händel zijn beroemde Chandos Anthems (‘motetten’) en het Chandos Te Deum. Tegenwoordig worden deze Engelstalige stukken overigens Cannons Anthems en Cannons Te Deum genoemd.