Cover
Volledig scherm
Cover

Waar droomdebuut voor Trio Lirico

RecensieVanuit de fraaie akoestiek van de Jesus-Christus-Kirche in Berlijn-Dahlem trakteert Audite ons op twee strijktrio's en het Tweede pianokwartet in a, opus 133 van de muzikale workaholic Max Reger (1873-1916). Het zijn werken uit 1904 en zijn laatste scheppingsperiode tijdens de beginjaren van de Eerste Wereldoorlog.

Het Trio Lirico (in het kwartet versterkt door pianist Detlev Eisinger) is alleszins opgewassen tegen de complexe eisen die deze kamermuziek nu eenmaal stelt. De technische uitdagingen vormen geen punt maar ook de inhoudelijke verdieping krijgt het volle pond.

Violiste Franziska Pietsch (een oud-leerling van Herman Krebbers van wie bij Audite eerder een prachtige Prokofjev-cd verscheen) en haar collega's Sophia Reuter, altviool, en Johannes Krebs, cello, weten de gouden glans van deze muziek ragfijn te communiceren. Prachtig zoals bijvoorbeeld het langzame deel met zijn variaties van het Strijktrio nr. 2 in d, opus 141b fonkelt in al zijn melancholie. Zelden heb ik zo'n emotionele weelde bij slechts drie strijkers beluisterd.

Accuraat

In het derde deel stelt Reger zijn meesterschap in het polyfoon schrijven ten dienste van een voortrazend scherzo. Het klinkt hier allemaal adembenemend. Voortreffelijk getimed en meesterlijk accuraat neergezet. En dan gaat het muzikale verhaal in de finale in alle heftigheid verder. Wat een rijkdom aan suggestie, sfeer en afwisseling.

Hoogtepunt van deze geweldige cd vind ik ondertussen toch het pianokwartet. Hier nemen de voortreffelijke pianist en de dito strijkers in hun hoedanigheid als uiterst temperamentvol team je als luisteraar compleet op sleeptouw. Hoogromantische muziek, Reger ten voeten uit. Warmbloedige samenklanken, vaak heel elegisch, om je helemaal in te verliezen.

Reus

De ingewikkelde componeerwijze van Reger, die luisteraars nog wel eens wil afstoten, wijkt hier voor toegankelijke melodieën. Ideaal repertoire dus om nader met deze muzikale reus kennis te maken. Voor mij is het duidelijk: deze release vormt voor dit drie jaar jonge ensemble een waar droomdebuut op Audite.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Bijzondere ontdekkingstocht eindigt met gelukzalig gevoel
    PREMIUM
    Luister mee

    Bijzondere ontdek­kings­tocht eindigt met gelukzalig gevoel

    En haar gepassioneerde naspeuringen gaan onvermoeibaar door. De Nederlands-Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari vindt dat de wereld kennis moet maken met de vrijwel vergeten Wilhelm Berger (1861-1911) en daarom is er nu, vrij snel na haar eerste album uit het voorjaar van 2018, een tweede release op het label Et’cetera. Helaas zal er door de coronacrisis dit keer echter geen sprake zijn van presentatieconcerten.
  2. Onopgesmukte ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk
    PREMIUM

    Onopgesmuk­te ‘Johannes-Passion’ maakt diepe indruk

    Alle goede dingen in drieën: op zijn eigen label Phi presenteert de Belg Philippe Herreweghe (1947) zijn derde Johannes-Passion sinds 1988. Alle drie de uitvoeringen zijn op hun eigen wijze de moeite waard maar de nieuwste release van het Collegium Vocale Gent - met de hybride versie die tegenwoordig doorgaans in kerken en concertzalen wordt gebruikt - is echt de optelsom van alles wat de Bach-aanpak van deze dirigent zo bijzonder maakt.