Cover
Volledig scherm
Cover

Waar droomdebuut voor Trio Lirico

RecensieVanuit de fraaie akoestiek van de Jesus-Christus-Kirche in Berlijn-Dahlem trakteert Audite ons op twee strijktrio's en het Tweede pianokwartet in a, opus 133 van de muzikale workaholic Max Reger (1873-1916). Het zijn werken uit 1904 en zijn laatste scheppingsperiode tijdens de beginjaren van de Eerste Wereldoorlog.

0 reacties

  1. Camiel Boomsma presenteert zo vader zo zoon
    PREMIUM
    Luister mee

    Camiel Boomsma presen­teert zo vader zo zoon

    Dat de Amsterdamse pianist Camiel Boomsma (1990) iets heeft met romantische muziek bleek al uit zijn vorige albums met Schubert, Chopin, Liszt en Wagner. Op zijn nieuwste cd Rediscovered (‘Herontdekt’) voor Challenge Classics durft hij de confrontatie ook aan met ònbekende romantici. Uit Nederland. Sterker nog: uit het pas in 1839 bij het koninkrijk getrokken hertogdom Limburg. Boomsma gooit zijn complete vertelkunst en poëtische gaven in de strijd om vader en zoon Hamm aan de vergetelheid te ontrukken.
  2. Vergeten Britse muziek wakker gekust door nieuwsgierige klarinettist
    PREMIUM
    Luister mee

    Vergeten Britse muziek wakker gekust door nieuwsgie­ri­ge klarinet­tist

    Eén van de zegeningen van de doorbraak van de cd in de jaren tachtig is wat mij betreft de grote uitbreiding van het repertoire. Je zou kunnen stellen dat sindsdien alle hoeken en gaten van de klassieke muziek tegen het licht zijn gehouden. Maar dat lijkt maar zo. De koek is nog lang niet op. Het avontuur lonkt zelfs als nooit tevoren. Luister maar naar de nieuwe release Reawakened van de klarinettist Robert Plane op Champs Hill Records.
  3. Halsbrekende toeren, stoere zelfbewustheid en een vleugje zwoele passie
    PREMIUM
    Luister mee

    Halsbreken­de toeren, stoere zelfbewust­heid en een vleugje zwoele passie

    Dirigente Nadia Boulanger (1887-1979) was dertig jaar docente compositie in Fontainebleau (1948-1978) en wordt nog steeds herinnerd als de grootste muziekpedagoge van de vorige eeuw. Haar Conservatoire Américain (zeventig kilometer ten zuiden van Parijs gelegen) drukte een grote stempel op het twintigste-eeuwse (Amerikaanse) muziekleven. De ‘boulangerie’ (bakkerij, een grappige hint op Nadia’s familienaam) leverde componisten als warme broodjes over de toonbank.