Westcoast vakwerk van Neal Casal op herhaling
Met de heruitgave van zijn debuutalbum Fade away diamond time wordt Neal Casal even en niet ten onrechte aan de vergetelheid ontrukt.
Delen per e-mail
De Amerikaanse zanger, gitarist en liedjesschrijver maakte in 2019 een einde aan zijn leven, net geen 51 jaar oud. Onder liefhebbers van Americana en westcoastrock genoot hij onder meer bekendheid als gitarist bij Lucinda Williams, Willie Nelson en Bryan Adams, in wiens begeleidingsgroep The Cardinals hij een aantal jaren speelde.
Cultklassieker
Met de onder meer van Tom Petty en Johnny Cash bekende producer Jim Scott maakte hij 25 jaar geleden zijn eerste soloplaat, die onder volgers van westcoastrock als een cultklassieker bekend staat.
Dat is omdat Casal laat zien dat hij mooie liedjes kon schrijven en omdat hij zich wist te omringen met vakmuzikanten als de van Jackson Browne bekende bassist Bob Glaub en drummer Don Heffington, die met Bob Dylan en Emmylou Harris speelde.
Groten van het genre
Zangtechnisch en muzikaal doet Casal in veel denken aan de groten van het genre in wier schaduw hij meestentijds bleef, zoals aan Jackson Browne en Gene Clark, of aan Randy Meisner en Timothy B. Schmidt van The Eagles.
De twaalf liedjes van het album staan stuk voor stuk stevig overeind, met uitschieters naar boven als Detroit or Buffalo en Feel no pain. Als geheel maakt het toch niet de faam waar die het in de loop der jaren door de connaisseurs is toegedicht. Daarvoor is de aanpak net wat te eenvormig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMLuister mee
‘Rebel’ Currentzis schudt Mozarts zwanenzang flink op
Eén van de meest spraakmakende en rebelse dirigenten van onze tijd is Teodor Currentzis (1972). Wat hij ook aan opnamen met zijn ensemble MusicAeterna laat verschijnen, de Russische Griek zorgt gegarandeerd voor reuring. Al jaren. Met de heruitgave van Mozarts beroemde Requiem KV 626 op het label Alpha worden we eens te meer met de neus op de feiten gedrukt. In de opera van Novosibirsk schudt Currentzis de vertrouwde zwanenzang behoorlijk op. -
PREMIUMLuister mee
Maestro Jurowski weet het London Philharmonic compleet te ontketenen
Bij de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) weet je nooit of hij er een dubbele agenda op na houdt. Geen wonder. Hij voelde jarenlang de hete adem van dictator Stalin in zijn nek en moest om te overleven uiterst behoedzaam te werk gaan. -
PREMIUM
Koreaanse toetseniste staat pal voor de klassieke pionier Kozeluch
De Boheemse meester aan het klavier Leopold Kozeluch (1747-1818) genoot in Wenen ooit minstens zoveel respect als Mozart en Haydn. Hij volgde Amadeus op als hofcomponist en had eerder bijna diens functie als hoforganist in Salzburg overgenomen. Zijn faam en muziek zijn allang vergeten maar liefhebbers van klassieke sonates kunnen de schade inhalen. Brilliant Classics, de bekende prijsvechter uit Leeuwarden, zet met een box gevuld met 12 cd’s het complete klavierwerk in de markt. Fortepianiste Jenny Soonjin Kim neemt ons mee op een ware ontdekkingsreis. Ze doet dat aan de hand van de bij Bärenreiter verschenen complete bladmuziek editie onder redactie van wijlen Christopher Hogwood. -
PREMIUM
Terug naar de natuur in de velden van Bethlehem
Sommige opnamen komen net iets te laat binnen. Deze release van CPO met twee onbekende kerstwerken van de in een Franse enclave in de Oostenrijkse Nederlanden geboren componist François-Joseph Gossec (1734-1829) liet niet alleen behoorlijk op zich wachten (de oudste opname dateert van 2009!), maar belandde ook nog eens net ná Kerstmis in mijn brievenbus. De muziek is echter dermate boeiend dat ik dit album toch maar even over de kerstperiode heen til. -
PREMIUMLuister mee
Met ‘Weense divertimenti’ gaat het stressniveau meteen de juiste kant op
Natuurlijk kun je de verlossende working-out, het ontspannen rondje hardlopen of de relaxte meditatieoefeningen van de Yogajuf in deze lastige coronaperiode ondersteunen met minimal music van Einaudi of Ten Holt. Da’s nog trendy ook. Maar de Weense muziek van zo’n 250 jaar geleden doet het in dit opzicht niet minder goed.
-
PREMIUMLuister mee
Devotie en sensuele klanken tussen de Brabantse kloostermuren
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik in deze rubriek twee keer achter elkaar hetzelfde ensemble bespreek. Maar het kan bijna niet anders: Holland Baroque komt in deze coronaperiode met een tweetal topproducties op PentaTone en dat verdient ieders aandacht. Na de cd Polonoise (besproken op 20 februari) staat nu Brabant 1653 centraal. Een album dat luister wil bijzetten aan 2021, het Jaar van het Brabantse Kloosterleven, dat in februari van start is gegaan. -
PREMIUMLuister mee
Vergeten Britse muziek wakker gekust door nieuwsgierige klarinettist
Eén van de zegeningen van de doorbraak van de cd in de jaren tachtig is wat mij betreft de grote uitbreiding van het repertoire. Je zou kunnen stellen dat sindsdien alle hoeken en gaten van de klassieke muziek tegen het licht zijn gehouden. Maar dat lijkt maar zo. De koek is nog lang niet op. Het avontuur lonkt zelfs als nooit tevoren. Luister maar naar de nieuwe release Reawakened van de klarinettist Robert Plane op Champs Hill Records. -
PREMIUMLuister mee
Christiane Karg stapt met ‘Mahler’ in de omgekeerde wereld
Als die componisten dát nog eens hadden mogen meemaken. Op 12 september besprak ik de cd van de Marinierskapel waarop we, dankzij de zegeningen van de moderne techniek, mochten kennismaken met het originele pianospel van George Gershwin (1898-1937). Nu heb ik het over het mixen van een door Gustav Mahler (1860-1911) ingespeelde Welte-Mignon pianorol met de sopraanstem van Christiane Karg (1980) op de nieuwe cd Erinnerung van Harmonia Mundi.
0 reacties