Contrabassisten Rick Stotijn en Olivier Thiery, cellist Joannes Rostamo, fagottist Bram van Sambeek en zeven leden van de Camerata RCO spelen Vivaldi, Ernst en Bottesini.
Volledig scherm
PREMIUM
Contrabassisten Rick Stotijn en Olivier Thiery, cellist Joannes Rostamo, fagottist Bram van Sambeek en zeven leden van de Camerata RCO spelen Vivaldi, Ernst en Bottesini. © BIS

Zware jongens roepen erotische sfeer op

Luister meeKun je met de zompige klanken van twee contrabassen, een cello en een fagot een luisterrijk en fris album met als prikkelende titel Doppio espressivo (‘dubbel expressief’) samenstellen? Zeker wel. Op het label BIS gaan de contrabassisten Rick Stotijn en Olivier Thiery, cellist Joannes Rostamo, fagottist Bram van Sambeek en zeven leden van de Camerata RCO de uitdaging aan in Vivaldi, Ernst en Bottesini.

0 reacties

  1. Rollercoaster ‘Armida’ is een echte eye-opener voor operafans
    PREMIUM
    Luister mee

    Rollercoas­ter ‘Armida’ is een echte eye-ope­ner voor operafans

    Sinds 1984 - het jaar van de succesfilm Amadeus - is de componist Antonio Salieri (1750-1825) weer helemaal ‘back in business’ en stijgt met name de waardering voor zijn opera’s. Het nieuwste wapenfeit? De wereldpremière op cd van de opera Armida, twee zomers geleden op twee schijfjes door Aparté opgenomen in de Parijse Philharmonie. Met ‘onze’ Lenneke Ruiten in de titelrol en de Oude Muziek expert Christophe Rousset op de bok.
  1. Heerlijk wegdromen bij Humperdincks ‘Blauwe Vogel’
    PREMIUM
    Met video

    Heerlijk wegdromen bij Humperdin­cks ‘Blauwe Vogel’

    Als kind ook zo in de ban geweest van de muzikale sprookjes Peter en de Wolf en De Notenkraker? Dan is Der Blaue Vogel van Engelbert Humperdinck (1854-1921) een aanrader. Het label Capriccio uit Wenen laat Berlijnse musici dit Belgische kerstverhaal van Maurice Maeterlinck (1862-1949) op een innemende wijze uit zijn Doornroosjeslaap wakker kussen. En wat blijkt? Deze merkwaardige en soms best heftige vertelling, die 110 jaar geleden in première ging, houdt kinderen zonder meer bij de les en bezorgt met haar flinke portie symboliek en mystiek volwassenen af en toe nog rode oortjes ook.
  2. Sprookjesachtige natuurgeluiden van een Afro-Amerikaanse kanjer
    PREMIUM
    Luister mee

    Sprookjes­ach­ti­ge natuurge­lui­den van een Af­ro-Amerikaan­se kanjer

    Haar ster stijgt nu haar oeuvre geleidelijk bekender wordt. Florence Beatrice Price (1887-1953) was de eerste Afro-Amerikaanse componiste van wie een compositie op de lessenaars van een ‘wit’ orkest kwam te liggen. We schrijven 1933. Maar veel van haar muziek heeft ze zelf nooit horen uitvoeren. Op het label Naxos wordt die ereschuld in de serie American Classics met verve ingelost.
  3. In de ban van een zingende dirigent
    PREMIUM
    luister mee

    In de ban van een zingende dirigent

    In mijn bewustzijn is Michel Corboz (1934-2021) een beetje weggezakt. Zeker wanneer ik hem vergelijk met de grote pioniers van de Oude Muziek als Leonhardt, Harnoncourt, Koopman, Savall en Gardiner. Maar de Zwitserse dirigent heeft wel degelijk baanbrekend werk verricht. Met name met zijn Ensemble Vocal de Lausanne en zijn musici en zangers uit Lissabon. Erato brengt Corboz’ opnamen van renaissance- en barokmuziek nu uit in The Complete Erato Recordings.