Volledig scherm
In het donker fietsen, wandelen en hardlopen tussen Wijchen en Hernen blijft via de Hernenseweg een hachelijke onderneming. © archieffoto Robin Utrecht/ANP

Geen extra straatverlichting
tussen Wijchen en Hernen

WIJCHEN/HERNEN - Het plaatsen van straatverlichting langs de Hernenseweg tussen Wijchen en Hernen zit er voorlopig niet in. Het college van B en W ziet dit idee van de VVD niet zitten, omdat het te duur is en er een goede alternatieve fietsroute is. Maar de Leefbaarheidsgroep Hernen-Leur is blij met het VVD-voorstel. 

Het fietspad langs deze hoofdroute is vrijliggend - van het doorgaande autoverkeer op de Hernenseweg gescheiden middels een vangrail - en heet officieel Zandbergseweg. Er mogen overigens wel auto's rijden, terwijl landbouwverkeer er zelfs overheen móet. 

Er staat over een lengte van zo'n 1,5 kilometer geen enkele lantaarnpaal. Dat is iets waar de gemeente in het verleden officieel beleid van heeft gemaakt: wegen in het buitengebied krijgen geen verlichting, tenzij het een gevaarlijk punt betreft of er een gevoel van sociale onveiligheid heerst. 

Kinderen

Volgens de Wijchense VVD is dat het geval: ouders laten in de donkere uren hun kinderen liever niet via deze route fietsen, die goeddeels bestaat uit het viaduct over de A50 en de toeritten. De liberalen vinden het waard om aanleg van openbare verlichting te overwegen. 

Quote

Tractoren zijn vaak niet goed verlicht en zien jou als wandelaar, hardloper of fietser ook niet zo goed.

Toon Janssen, voorzitter Leefbaarheidsgroep Hernen

De verlichting langs de Hernenseweg/Zandbergseweg is volgens voorzitter Toon Janssen van de Leefbaarheidsgroep wel degelijk een onderwerp dat in beide kernen leeft. ,,De route wordt niet alleen door fietsers, maar ook door veel wandelaars en hardlopers gebruikt. Dan voelt het onveilig als er toch auto's passeren. En de tractoren zijn vaak niet zo geweldig verlicht dat jij ze als wandelaar ziet; of dat die tractorbestuurder jou ziet." 

Het college van B en W denkt daar echter anders over. Het zou ongeveer 70.000 euro kosten om de 1,5 kilometer over de A50 te verlichten. En nog eens 30.000 euro als ook aansluitende Leurseweg - langs de watertoren - naar de Randweg-Noord in Wijchen van verlichting moet worden voorzien. Bovendien is er een alternatieve fietsroute tussen Wijchen en Hernen die goed verlicht is: het Kavelpad - dat naast de voetbalvelden van Woezik begint - en de Broekstraat. Als laatste is het college bang dat meer inwoners gaan vragen om verlichting in het buitengebied als de Hernensestraat die krijgt, terwijl het juist de bedoeling is licht in het donkere buitengebied te beperken. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal