Volledig scherm
Bente Bollmann en Ide Koffeman, organisatoren van festival Down The Rabbit Hole. © Frank Jansen

Hoe boek je wereldsterren als Nick Cave en Queens of the Stone Age?

DOWN THE RABBIT HOLEEWIJK - Down The Rabbit Hole heeft het grootste affiche in het vijfjarig bestaan van het festival. Met Queens of the Stone Age en Nick Cave heeft het festival op dit moment dezelfde headliners als het Belgische rockfestijn Rock Werchter, dat afgelopen jaar in vier dagen 340.000 bezoekers trok. 

Festivaldirecteur Ide Koffeman is trots: ,,Het is geweldig om zulke iconen te boeken.’’

In de loop van de jaren is Down The Rabbit Hole enorm gegroeid: het eerste jaar trok het festival 7.500 bezoekers, dit jaar zijn 30.000 man welkom op de Groene Heuvels. Volgens hoofd marketing Bente Bollmann kan het terrein dat makkelijk aan. ,,Er is nog genoeg ruimte: we zetten het dit jaar iets ruimer op en sommige velden hebben we eerder nog niet benut.’’

Toch zit er wel een maximum aan. ,,Meer dan 35.000 bezoekers willen we niet, dan gaat het gevoel van relatieve rust en ruimte verloren. Dat is juist zo kenmerkend aan het festival. De sfeer moet relaxed blijven.’’

Wereldsterren boeken

Quote

We moeten ze wel in de watten leggen

Ide Koffeman, festivaldirecteur

Hoe boek je zulke wereldsterren? Daar gaat een hoop aan vooraf, aldus Bollmann: ,,Mensen denken soms: je belt zo'n act en klaar. Zo werkt het niet: je bent afhankelijk van de acts en hun tours.’’

Koffeman vult aan: ,,Een act laat bijvoorbeeld een jaar van tevoren weten dat ze van plan zijn naar Europa te gaan. De manager van die act maakt dan een bepaald plan, en soms pas je daar in. Acts van deze grootte hebben vaak een flinke entourage en een hoop apparatuur. Dat zijn tien vrachtwagens die van a naar b moeten.’’

De mannen hadden flink wat overtuigingskracht nodig om de hoofdacts naar Beuningen te lokken. Koffeman: ,,Als organisatie ben je net zo goed als je laatste concert. We moeten het niet alleen het publiek maar ook de artiest naar de zin maken. Met MOJO organiseren we natuurlijk meer, zo krijgen we een vertrouwensrelatie met de artiest.’’

,,We moeten ze wel een beetje in de watten leggen. De omgeving van Down The Rabbit Hole helpt, we geven ze met hun kleedkamers altijd een mooie plek aan het meer zodat ze een beetje tot rust kunnen komen. Alles moet perfect geregeld zijn’’, aldus Bollmann.

Tot nu toe waren de artiesten erg tevreden. ,,Zo hadden we Seasick Steve in 2015 geboekt en hij vond het zo leuk dat hij het hele weekend bleef hangen. Het jaar daarop belde hij zelf of hij weer mocht komen’’, vertelt Bollmann.

De grote namen die Beuningen dit jaar aandoen moeten wel passen bij het festival. Koffeman: ,,Het was altijd een wens om acts als deze te boeken, maar bij Down The Rabbit Hole gaat het juist ook om die bijzondere ontmoetingen, ontdekkingstochten in het bos, mensen die op de gekste plekken dansen en genieten.’’ Bollmann vult aan: ,,Mensen moeten even in een andere wereld zijn, weg uit de realiteit.’’

,,Het is iedere keer een soort wedstrijd met onszelf: hoe blijft de sfeer gemoedelijk maar zetten we wel hoogwaardige muziek neer'', legt Koffeman uit. ,,Een band op het hoofdpodium speelt altijd als enige op dat moment, zodat iedereen de grote acts kan zien. Dat voorkomt keuzestress.’’

Strenge eisen

De bands moeten aan strenge eisen voldoen. Koffeman: ,,We staan voor een hoogwaardig muziekprogramma. Er moet een goede balans zijn tussen gitaar en elektronisch, bekend en onbekend. Het moeten acts zijn waarvan je weet dat ze over tien jaar nog relevant zijn. Bands waarvan mensen zeggen 'Die heb ik toen nog op Down To The Rabbit Hole gezien'.’’

Artiesten kunnen nog zo goed klinken op Spotify, maar zonder goede 'live experience' kunnen ze het schudden. ,,Nick Cave gaat soms die barrier over en betrekt zijn publiek heel mooi bij het concert. Maar ook een band als Tank and The Bangas heeft een podiumpresentatie om je vingers bij af te likken, dat is net zo goed heel vet’’, zegt Koffeman enthousiast.

Maas en Waal