Ruud Schackman voor enkele van zijn drie meesterwerken. Foto: Jan Rikken
Volledig scherm
Ruud Schackman voor enkele van zijn drie meesterwerken. Foto: Jan Rikken

‘Ik ben slechts een leerling van de grote schilder Rembrandt’

WIJCHEN - Het vereist een hoop lef om Rembrandts werken na te schilderen. Vooral als je een amateurschilder bent. Ruud Schackman (64) deed dit voor het 25 - jarig jubileum van de vereniging van amateurschilders van het Paulusgilde.

Ruud Schackman is een bewonderaar van Rembrandt en greep Rembrandt’s vierhonderdste geboortejaar aan om de meester eer te betonen. Hij schilderde drie schilderijen van Rembrandt na: Hendrickje badend, Titus en een Zelfportret, die tot 4 mei samen met andere werken van het Paulusgilde geëxposeerd worden in de bibliotheek in Wijchen. Schackman laat de bezoeker genieten van de prachtige dramatiek die uit deze werken spreekt. Hij gebruikt dezelfde warme kleuren als in de originele werken en legt eveneens de nadruk op het barokke licht-schaduwcontrast waar Rembrandt beroemd mee is geworden. Schackman: „Voor het jubileum wilde ik een thema uitbeelden. Door Rembrandts vierhonderdste geboortejaar kwam ik op het thema Rembrandt. Ik ben de bibliotheek ingedoken voor boeken over Rembrandts nalatenschap.“

„Drie schilderijen spraken me meteen aan: De badende vrouw, Titus en een Zelfportret van Rembrandt. Die vallen op door hun prachtige warme kleuren.“ Schackman heeft de werken in acrylverf geschilderd. Niet in olieverf, zoals Rembrandt deed. Schackman: „Ik kan Rembrandt niet precies naschilderen, want ik ben nu eenmaal Ruud Schackman. Het moesten schilderijen worden waaraan ik een eigen invulling kon geven.“

Toen hij aan zijn eerste schilderij, het Zelfportret, begon, kwam hij moeilijk op gang. „Ik wilde alles heel precies naschilderen. Was ook erg bezig met de schildertechniek die Rembrandt gebruikte. Vervolgens merkte ik tijdens het naschilderen van de badende vrouw dat ik meer grip kreeg op mijn kwast. Ik durfde Rembrandts manier van werken wat los te laten.

Toen ik eenmaal aan Titus bezig was, kon ik echt vrij schilderen. Ik gebruik nu mijn eigen techniek. Ik schilder altijd op een impressionistische manier, dat wil zeggen dat ik de verf min of meer in stippen op het doek aanbreng.“ Schackman durft zich op geen enkele manier te vergelijken met de meesterschilder: „Ik ben eerder een leerling van hem.

MAAS EN WAAL 2

‘Manier om emotie te uiten’

Maas en Waal